Al in 2010 pleitte GemeenteBelangen voor een vrachtwagenverbod in de Brouwerstraat om de herinrichting een succes te maken. Pas juli 2015 zei het college zo’n verbod te gaan onderzoeken. Jammer dat het zo lang moest duren.

Door de nieuwe sub afrit naar de Flora wordt het trouwens nog makkelijker vrachtwagens te weren. Trucks uit de Bollenstreek en Klei Oost kunnen in 2016 via de Leidse Vaart en de nieuwe subafrit naar het Floraterrein rijden. En terug via het Rhijnzichtviaduct. Personenauto’s met aanhanger van de kwekers op Trappenberg en Kloosterschuur kunnen door de Brouwerstraat blijven rijden.

GB wil een soort knip tussen de Korte Voorhouterweg en de Johannes Poststraat. De leveranciers kunnen dan het winkelcentrum blijven bevoorraden omdat zij van de remise rotonde afkomen. Ook aan de noordkant blijven vrachtwagens het centrum in en uit kunnen rijden via de Hermansstraat en de Meijboomstraat. Ondertussen kan de gemeente aanvullende maatregelen nemen: de kruispunten verhogen, de zebrapaden voorzien van oversteeklichten, verlichting en gekleurde bestrating, het fietspad op het Noordeinde beter markeren, een snelheidsremmende rotonde aanleggen bij de brug over het kanaal en de verlenging van de dertig kilometer zone tot de remise rotonde voorbereiden. Maar het belangrijkste blijft het vrachtwagenverbod. GB blijft daarop aandringen, samen met de tachtig inwoners die daarvoor vorige zomer twee keer op de fiets demonstreerden.

Geert Diemer, voor de GB fractie

Comments

comments

DELEN