Afgelopen vrijdag was weer zo’n dag om bewustzijn te creëren rondom energiebesparing en duurzaamheid in het algemeen. Dat is altijd een goed idee. Zeker bij de jonge generatie is het goed om bewustwording rondom duurzaamheid met de paplepel erin te gieten. Energiebesparing, afvalscheiding, vermindering uitlaatgassen, matiging lokaal autogebruik, etc.

Ik vernam van omstanders dat wethouder Knape vrijdag in z’n element was bij de prijsuitreiking van Heel Katwijk Breit. Mooi! Ik hoop dat hij zijn enthousiasme met betrekking tot dit thema op duurzame wijze kan overbrengen op zijn collega’s binnen het College. Dat kan namelijk nooit geen kwaad. Zeker in een compacte gemeente als Katwijk, met veel inwoners op een betrekkelijk kleine oppervlakte, is oog voor duurzaamheid een noodzaak.

stikstofoxiden
Om te beginnen ligt er een letterlijk schone taak voor de wethouder verkeersinfrastructuur. Waar auto’s zijn is sprake van uitlaattgassen. De Brouwerstraat in Rijnsburg en de omgeving rondom Bosplein in Katwijk spreken helaas tot de verbeelding. Elke dag een laag roet van het raam afvegen is geen pretje, laat staan het inademen van die stikstofoxiden.

Verlengde Laan van Nieuw Zuid
Jammer genoeg is er om allerlei redenen, met wetgeving voorop, vriendelijk gezegd geen voortgang in het dossier ‘Verlengde Laan van Nieuw Zuid’. Uiteindelijk is dat toch de optimale oplossing voor het verminderen van stikstofoxiden, bijvoorbeeld rondom het Bosplein. Het blijft jammer dat een poepstrook tot beschermd natuurgebied is verklaard terwijl een paar honderd meter verderop omwonenden dagelijks roet op de ramen hebben. Over verstikkende wetgeving gesproken… Zo’n fietspad langs het tracé van de Verlengde Laan van Nieuw Zuid is dus helemaal niet zo’n gek idee. Afgelopen week werd het voorgesteld in een ingezonden brief in de Katwijksche Post. Goed idee maar jammer genoeg is zelfs een fietspad verboden door de heilige poepstrook, als ik mij niet vergis. Hopelijk vergis ik me.

Milieuparkjes
Ook op andere vlakken kan bewustzijn rondom het begrip duurzaamheid nog verder gestimuleerd. Het helpt als er schone milieuparkjes zijn waar men papier, plastic en lege flessen kan inleveren. Als deze reservoirs binnen no-time vol zitten, is dat geen stimulans om inwoners meer afval te laten scheiden. Welke controle is er eigenlijk op de grijze en groene bakken die (twee)wekelijks worden opgehaald? Wellicht is het een optie om inwoners met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt hierop in te zetten. Het is nuttig want hoe meer en hoe beter afval wordt gescheiden, hoe meer het de gemeente oplevert.

Heilige koe
Ons favoriete vervoermiddel, de auto, is ook in Katwijk een heilige koe, ook op zondag. De gemeente staat het toe dat sommige kerkgangers op zondagen in de parkeergarage onder het gemeentehuis mogen parkeren. Onder het mom van het tegengaan van parkeeroverlast in de wijk rondom het kerkgebouw wordt autogebruik feitelijk gestimuleerd. Tja, en dan te bedenken dat men het vroeger ‘heidens’ vond als je op de fiets naar de kerk ging… Waarom stimuleert de gemeente deze verschuivende principes? Het matigen van autogebruik binnen de gemeente, ook op zondag, lijkt me een loffelijk streven. Er is kortom nog genoeg te doen om woorden in schone daden om te zetten. Je kunt als gemeente niet duurzaam genoeg zijn.

Constantijn T.

Comments

comments

DELEN

3 REACTIES

  1. Zolang het op zondag gratis parkeren is, schiet het niet op. Op zondag gelden er andere regels in Katwijk

  2. Met ruim 4 miljoen ANWB-leden wordt het tijd dat ze een politieke partij oprichten. De Partij van de Blije Rijders. Minder auto’s is minder inkomsten parkeergarage en dus een hogere Ozb.

  3. Het matigen van het autogebruik? Lijkt me niet een snugger plan. Minder inkomsten van de parkeergarage en dat betekent weer de verhoging van de OZB. Beperking autoverkeer in de binnensteden lijdt altijd tot protesten. Met ruim 4 miljoen ANWB-leden interessant om een politieke partij op te richten. De Partij van Blije rijders. Ook de autorijder is geinterreserd in politiek, de olieprijzen of de aanleg van wegen.

Comments are closed.