FOTOWikipedia

KATWIJK – Dat R-net, hoe zit dat nou precies? Hij is er nog niet eens, maar de zogenaamde R-netbuslijn verscheurt Katwijk nu al. Aan de ene kant staan de gemeente en de provincie die wel degelijk heil zien in de plannen, aan de andere kant staat actiegroep Katwijk Smart Village (KSV) die het anders wil.

In samenwerking met de provincie Zuid-Holland, de Regio Holland Rijnland en andere omliggende gemeentes, werkt de gemeente Katwijk aan een betere bereikbaarheid vanuit de Randstad. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) Netwerk moet hiervoor gaan zorgen. Dit houdt in dat er in 2020 vanaf station Leiden Centraal bussen van R-net richting Katwijk (Vuurbaakplein) en Noordwijk (ESA/Estec) zullen rijden. Op dit moment rijden er bussen van vervoersmaatschappij Arriva op dezelfde trajecten, dit zijn de lijnen 30 en 31.

Waarom R-net?
Dat R-net het stokje van de huidige vervoersmaatschappij Arriva overneemt, zorgt naar eigen zeggen onder meer voor een betere bereikbaarheid. De nieuwe rood-grijsgekleurde bussen zullen in een hoge frequentie heen en weer rijden tussen de sleutelstad en de badplaatsen. Minimaal zes keer per uur in de spits en zeven dagen in de week, van de vroege ochtend tot de late avond. Dit verbetert volgens de provincie ook de leefbaarheid in de regio.

Energiezuinig
Energietransitie en duurzaamheid zijn de twee belangrijkste pijlers van R-net in de provincie Zuid-Holland. Door middel van zonnecollectoren op de daken van de roodverlichte abri’s en fietsenstallingen bij de (nieuwe) bushaltes, kunnen oplaadpunten van elektrische fietsen van stroom worden voorzien. Via zonnepanelen worden de borden met de dynamische reisgegevens die bij de bushaltes staan gevoed. Bovendien zijn de bussen zelf ook energiezuinig en dus goed voor het milieu, aldus R-net.

Dorp op de schop
De provincie Zuid-Holland zit op dit moment in fase 1 van het HOV-plan. In de periode 2015-2017 betekent dit dat de routes vanuit Leiden naar Katwijk en Noordwijk worden vastgesteld. Hierbij worden nu dus ook al voorbereidingen getroffen voor de werkzaamheden die nodig zijn om de infrastructurele maatregelen te treffen. Voor de gemeente Katwijk betekent dit dat een aantal verkeersknelpunten in het dorp voor de komst van de R-netbussen flink op de schop moet. De grootste en belangrijkste ingreep is misschien wel de rotonde bij het Gemeentehuis aan de Zeeweg. Dit is een van de belangrijkste pijlers van het burgerinitiatief Katwijk Smart Village (KSV), een groep die strijdt tegen de verbouwplannen van de gemeente.

Felrode verlichting
Het verkeersplein voor het Raadhuis zal voor de R-netbuslijn worden omgetoverd tot een groot kruispunt waar de bussen van de vervoersmaatschappij zullen rijden via de daarvoor bestemde busbanen. Dit betekent dat de omringende fiets- en voetpaden komen te vervallen en fietsers en voetgangers minder gemakkelijk de oversteek kunnen maken van de noordkant van het kruispunt naar de zuidkant (zie kader). Hier komt nog eens bij dat R-net gebruik maakt van de eerder genoemde abri’s met felrode verlichting, een bezwaar van KSV. Dit zou betekenen dat de traditionele Zeeweg met haar grote, jarenoude bomen en veel ander groen, zal veranderen in een verlengde van de provinciale weg N206, compleet met een bus-transferium met rode verlichte ramen die toch ergens anders aan doen denken.

Oplossing?
De gemeente Katwijk hoeft de verbouwplannen alleen maar goed te keuren, de provincie neemt namelijk de kosten van de aanleg van de busbanen en dergelijke op zich. Volgens KSV is het logisch dat de gemeente daarom handelt naar de wensen van de provincie en R-net, maar het kan ook anders volgens de actiegroep. Samen met de gemeenteraad werd er daarom onder andere een fietstocht georganiseerd waarbij actievoerders van KSV langs een aantal knelpunten reden en daar alternatieven voor gaven. Een alternatieve invulling van het plan was bijvoorbeeld om een R-net bus-transferium te verplaatsen van de hoek op de Zeeweg naar het N206-Westerbaanpad. Dit is volgens KSV toekomstbestendig, waarbij het groenaanzicht op de Zeeweg behouden blijft en het fietspad naast de provinciale weg blijft bestaan, waardoor de belangrijke fietsverbinding vanuit Katwijk in stand kan gehouden wordt.

De plannen zijn ingeleverd in afwachting van de gemeente en de provincie, die naar verwachting pas over een paar maanden zullen reageren.

Comments

comments

DELEN

13 REACTIES

  1. Komend vanuit Leiden is suffe gemeente Katwijk niet eens in staat om de bewoners van de Hoornes een bushalte centraal in hun wijk te faciliteren. Gisterenavond weer thuis gekomen na weekje vakantie. Kon met een koffer van 19 kg vanaf de bushalte op de Julianabrug bijna een kilometer in weer en wind naar huis lopen! Bedankt.

    • Te gek van woorden. Helaas is Nederland niet in staat goed doordachte openbaar vervoer voorzieningen te creeren.

      Een voorbeeld is de park-rail voorziening in Sassenheim. Perfect! Echter, hoe wordt dan uiteindelijk geimplementeerd: te weinig parkeerplaatsen, een trein van 2 x per uur en ’s avonds geen verbinding. Wat een geklungel.

      Goed was geweest om in west-nederland een rail/tram/metro net aan te leggen met een goede spreiding naar alle gemeenten/wijken, dus ook naar Rijnsoever, Hoornes, Zanderij, etc . Maar dan wel met frequenties van 10 minuten.
      Zelfs in Istanbul is men in staat om dit langzamerhand tot stand te brengen.

      In plaats daarvan past men hier het principe toe van autootje pesten, veel geld ontvangen en dit vervolgens aan de verkeerde doelen uit te geven.

      Wij geven liever ons geld uit aan de EU, Griekenland en ontwikkelingshulp en laten ons daarnaast nog eens ringeloren door allerlei soorten zogenaamde milieu-activisten, die er alleen maar op uit zijn om hun eigen achtertuin schoon te houden en vervolgens alle vooruitgang blokkeren – denk aan ontsluiting Zanderij.

  2. Weer een …. droom van een aantal beroeps gedeformeerde theoretische figuren. Denk aan de spitsstrook op de A1. Waarom laten we door deze dwazen onze gemeente verkrachten. Dit wordt een ellende voor 96 % van onze gemeentebewoners en als ze gelijk hebben 3 minuten winst voor 4%. Waanzin ten top. Laat ze ons dure geld besteden aan een echte oplossing voor de N206

  3. Drie minuten winst op het traject zegt men. Als straks het busstation in Leiden worden verplaatst naar het plein tegenover het LUMC verdwijnt deze winst.
    Makkelijk praten met geld van de belastingbetaler.
    Advies: plan in de prullenbak.

  4. De provincie (VVD, PVDA, CDA, CU/SGP, GL en o.a. SP, D66) heeft al ingestemd met deze buslijn voor 40 miljoen euro. De gemeente Katwijk/Noordwijk ook. Vraag me wel af waarom en voor wie we dan een snelfietspad naar Leiden willen aanleggen.

  5. Lijn 30/31 binnen 15 minuten op stationplein Leiden. Als dat te laat is, een bus eerder nemen.
    Als je verder reist ben je afhankelijk van je aansluiting, meestal is het dan toch wachten.
    Altijd een zitplaats.

  6. Katwijk is geen r-net waardig. Je moet de katwijkers bedienen met een belbusje. Dat is beter. En qua frequentie is 1x in de 2 uur perfect. Niemand stapt toch in de bus vanuit of naar Katwijk. Je kan als vervoersaanbieder je beter focussen op Noordwijk, Leiden, Zoetermeer en Den Haag.

  7. ” de bussen energiezuinig, dat is goed voor t milieu..” wat een onzin zeg. Moet je eens zien hoeveel bussen er nu rondrijden en hoe leeg ze zijn. Als ze al wat zouden doen moet dat met kleine busjes voor bvb 15 personen en dan ook helemaal elektrisch. Dat is beter voor t milieu. Maar nooit goed.

    • Bussen zitten smorgensvroeg helemaal vol met veelal jongelui uit visstickcity, Met de fiets naar Leiden is kennelijk nogal een uitdaging.

  8. We moeten het autogebruik stimuleren. Niet de bus. Anders staat de parkeergarage leeg. En dan hebben we een gigantisch probleem.

  9. Katwijk moet mee in de vaart der volken, laten ze aan zee ook maar eens ervaren, wat wij al jaren in Rijnsburg ervaren, met de foute beslissingen (wat betreft de infrastructuur) genomen op de zeeweg.

Comments are closed.