Met deze open brief aan het college en de coalitiepartijen vragen wij hen om per direct af te zien van de plannen voor een zogeheten kennis- en cultuurcentrum in de Noordzeepassage. De locatie kent geen draagvlak onder de inwoners en het centrum gaat op deze plek de gemeente veel te veel geld kosten.

De inwoners van de Noordzeepassage hebben zich laten horen, de social media staat er vol van en de uitslagen van de stemwijzer en diverse gehouden polls zijn duidelijk: er is niet tot nauwelijks draagvlak onder de bevolking voor de Noordzeepassage als locatie voor het kennis- en cultuurcentrum. Waarom zou je dan als college op deze manier de plannen er doorheen willen drukken?

In sommige gevallen moet de politiek impopulaire maatregelen treffen. Belastingverhogingen en snijden in kosten en toelagen, daar werkt geen enkele partij graag aan mee. Toch is dit soms een kwaad dat gebeuren moet. Maar deze locatiekeuze is dat niet. Door de locatie door te drukken, moeten de inwoners van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg straks jarenlang de rekening betalen om de gaten te vullen.

Het kennis- en cultuurcentrum in de Noordzeepassage kost veel geld. Té veel geld. Als het eenmaal af is zal het naar onze berekening minimaal 13,9 miljoen euro hebben gekost. 1,3 miljoen euro moet via de verkoop van de muziekschool en de oude bibliotheek terugvloeien naar de gemeente, en tonnen zijn al uitgegeven ongeacht wat de locatiekeuze zal zijn. Er wordt dus ruimschoots meer uitgegeven dan 11 miljoen euro, het maximum bedrag dat de coalitiepartijen voor de verkiezingen én in het collegeakkoord aangaven. Door dit in de wind te slaan, staat niet alleen de geloofwaardigheid van de coalitiepartijen op het spel, maar die van de gehele Katwijkse politiek.

Juist de locatie zorgt ervoor dat het hele plan meer dan 11 miljoen euro gaat kosten. Maar er zijn ook andere bezwaren tegen deze locatie. De Noordzeepassage ligt verder van het geografische centrum van Katwijk dan bijvoorbeeld de muziekschool, kinderen zullen daarom een grotere afstand op de fiets moeten afleggen. Het is daarnaast minder gemakkelijk met de auto te bereiken dan de huidige muziekschool en het parkeren van de auto voor de bieb voor de Schelpendam is toch gemakkelijker dan parkeren in een parkeergarage (dit kan een drempel zijn voor een bezoek). Kortom: dit is echt hét moment om de stekker te trekken uit het kennis- en cultuurcentrum!