Je kent ze wel, die Tel Sell of Teleshopping-reclames met ‘wonder-producten’ die door middel van lange reclames consumenten ertoe oproepen om zo’n product telefonisch te bestellen. Vaak afslankproducten, keukenaccessoires, fitnessapparaten en andere leuke producten waarvan je je later afvraagt waarom je het hebt besteld. Vaak was het verhaal en de gewekte verwachting in de tv-commercial te mooi om waar te zijn. Vul het maar in: “Binnen 10 dagen 10 kilo kwijt, nooit meer…, afwassen was nog nooit zo makkelijk,” etc.  etc.

Katwijk Marketing lijkt eigenlijk ook wel een beetje op zo’n Tel Sell-reclame. Een mooi verhaal wat te mooi lijkt om waar te zijn, een ‘glad praatje’, veel verwachtingen met – vriendelijk gezegd – wisselende resultaten. Vaak zijn er wel positieve elementen maar geeft een overall beoordeling een ‘net niet’-gevoel. Het gemeentebestuur mag het zich in de eerste plaats aanrekenen.

In de afgelopen jaren is een poging gedaan om op typisch Katwijkse wijze van het concept ‘citymarketing-op-de-handrem’ een succes te maken. Tevergeefs, natuurlijk. Het probleem begint al met het eerste deel van het woord ‘citymarketing’. Nog niet iedereen binnen (maar ook buiten) het gemeentebestuur is overtuigd van het feit dat de gemeente Katwijk een ‘city’ is. Een kleine stad weliswaar, maar toch. Iets meer realiteitszin is dan wel handig, zeker straks met een volgebouwde locatie Valkenburg en de doorgroei naar ca 80.000 inwoners. Daarmee verdwijnen de vijf op zichzelf staande dorpskernen natuurlijk niet. Het gaat om het totaalpakket. Laat dat onze lokale vrijwilligersorganisaties ook eens beseffen.

Daarmee komen we weer bij de ‘servet-tafellaken-discussie’, wat bij elk gemeentelijk onderwerp terugkomt en zeker bij een onderwerp als citymarketing. Het rapport van Bureau Buhrs is natuurlijk bikkelhard over de huidige manier waarop citymarketing in Katwijk wordt bedreven. Er is behoefte aan een langetermijn-strategie en een scherpe positionering en Katwijk Marketing zou samen moeten werken met lokale partijen op het gebied van zowel toerisme als werken en wonen. Ten aanzien van de huidige werkwijze van Katwijk Marketing kunnen we stellen dat het onderzoeksbureau op een heel vriendelijke manier zegt dat er maar wat wordt aangerommeld. Het opstellen van een strategie is natuurlijk de eerste stap en zo bezien is het logisch dat de gemeenteraad niet is gezwicht voor de goedkope smeekbedes van Katwijk Marketing om meer geld. Extra geld zonder strategie; anno 2018 trapt niemand meer daarin.

Het is dus geen gekke gedachte om in 2019 eerst maar eens te werken aan een doordachte strategie. Daarbij moet de klacht vanuit de vrijwilligersorganisaties over het ontbreken van toegevoegde waarde van Katwijk Marketing wel serieus worden genomen. Overigens, het helpt tevens om een strategie uit te stippelen met iemand die nog volop gedreven is om er een succes van te maken. Het neerzetten van een extern iemand die onbevooroordeeld  jaar zaken kan kijken en mensen/organisaties bijeen kan brengen, lijkt me een reële optie. Mét politiek draagvlak moet het mogelijk zijn om op kordate wijze een doordachte strategie uit te voeren, zónder valse ‘Noordwijk’ of ‘Zandvoort’-sentimenten. Het is dus allereerst van groot belang dat intern de zaak op orde wordt gebracht. Zodoende wordt voorkomen dat het gemeentebestuur en lokale vrijwilligersorganisaties, geheel in de Tel Sell-geest, wéér het gevoel hebben dat men een miskoop heeft begaan. Onze lokale economie verdient beter!

Comments

comments

DELEN