Kinderen zitten steeds meer binnen, terwijl de voordelen van buitenlessen zich keer op keer bewijzen. Op dinsdag 7 april, tijdens Nationale Buitenlesdag, geven leerkrachten in heel Nederland buiten les. IVN Zuid-Holland en Jong Leren Eten Zuid-Holland lanceren in het kader van de Nationale Buitenlesdag de ‘ontwerpwedstrijd voedselplek’. Scholen uit Zuid-Holland maken kans op de realisatie van hun zelf ontworpen plek voor voedselonderwijs t.w.v. €1.000,-.

De ‘ontwerpwedstrijd voedselplek’ vraagt scholen creatieve ideeën in te dienen die het schoolplein omtoveren tot een plek voor ontdekkend voedselonderwijs. Vijf scholen ontvangen uiteindelijk een bedrag t.w.v. €1.000 om de plek ook echt te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een moestuin, eetbare haag of leifruit op het plein. Op het schoolplein kunnen kinderen ontdekken hoe voedsel groeit. Een startpunt voor een gezonde leefstijl. Alleen scholen die ook meedoen met de Nationale Buitenlesdag maken kans. Zij kunnen hun ideeën indienen via www.ivn.nl/voedselplekzuidholland.

Nationale Buitenlesdag
Op dinsdag 7 april is het weer Nationale Buitenlesdag. Op deze dag geven leerkrachten in heel Nederland buiten les. Dat is niet alleen goed voor de leerprestaties van kinderen, maar het is ook nog eens heel leuk! Je doet als school al mee als je minimaal één les aan één klas buiten geeft, maar de hele school mag natuurlijk ook. Elke school die zich aanmeldt ontvangt toegang tot de nieuwe database vol met leuke buitenlessen! In deze database staan per groep en per vak allerlei buitenlessen. Aanmelden kan via www.buitenlesdag.nl, deelname is gratis.

Les in de buitenlucht is bewezen gezond
Buitenles is namelijk niet alleen erg leuk voor de leerlingen, het heeft veel positieve effecten op het gebied van leerprestaties en sociale vaardigheden. Dit blijkt uit het trendrapport Jeugd, natuur en gezondheid, van IVN Natuureducatie en Agnes van den Berg dat onlangs verscheen. Zo kunnen kinderen die buiten taalles kregen hun aandacht beter bij de les houden dan kinderen die dezelfde les binnen kregen. Daarnaast heeft buitenles een positieve invloed op de betrokkenheid en zorgden structurele buitenlessen bij jongeren in Denemarken voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Door de buitenlessen leerden ze beter en enthousiaster samen te werken met hun klasgenoten.

Comments

comments

DELEN