Op de huidige kruising Noordwijkerweg – Voorhouterweg kan het verkeer vanuit de zijwegen niet makkelijk invoegen. Vooral automobilisten die van de Voorhouterweg komen staan lang stil voordat ze de Noorwijkerweg op kunnen rijden. Uit een onderzoek bleek dat op deze locatie en met de hoeveelheid verkeer op deze plek een rotonde de beste oplossing is.
Wethouder Klaas Jan van der Bent: ‘We zijn met een leeg vel begonnen, en door de opmerkingen en aandachtspunten vanuit de omgeving goed te bekijken, zijn we stap voor stap tot een passend ontwerp gekomen. Dit heeft geresulteerd in een mooi definitief ontwerp voor de rotonde’. Het college van B&W heeft het definitief ontwerp op 15 november vastgesteld.
Nieuwe situatie
Door de nieuwe rotonde kan het verkeer vanuit de Voorhouterweg makkelijker kan invoegen op de Noordwijkerweg. Een rotonde werkt bovendien snelheidsremmend, waardoor er minder hard gereden wordt op dit deel van de Noordwijkerweg, en daardoor ook bij de overgang naar de 30 km- zone direct na de brug over het Oegstgeesterkanaal. De nieuwe situatie zorgt er ook voor dat fietsers de voor hen bedoelde route – waaronder de bestaande fietstunnel – gebruiken. Hierdoor wordt de verkeerssituatie voor iedereen veiliger.
Planning
Naar verwachting wordt het benodigde budget voor de aanleg van de rotonde in december beschikbaar gesteld. Vervolgens wordt er een omgevingsvergunning aangevraagd en komt er een aanbesteding. Volgens de planning starten de werkzaamheden in het tweede kwartaal van 2017. De rotonde ligt er dan na de zomer van 2017. Het kruispunt zal tijdens de werkzaamheden niet volledig voor het verkeer worden afgesloten. Voor de inrichting van het middeneiland van de rotonde wordt in overleg met een aantal buurtbewoners een apart ontwerp gemaakt met groen en een kunstwerk.