Aannemer Boskalis gaat meer van het omstreden Beaumix gebruiken bij de aanleg van de verdiepte ligging van de N206 ir. G. Tjalmaweg. Volgens de aannemer is de waterdruk buiten de verdiepte ligging zodanig groot, dat er meer druk nodig is om de klus af te kunnen maken. Er moet meer gewicht worden toegevoegd.

Het gebruik van Beaumix is omstreden. Bij aanvang van de herinrichting van de Tjalmaweg is het ook al gebruikt. Toen bleken er batterijen, plastic en andere metalen in de grond te zitten. Binnen de gestelde normen door de overheid. Conclusie van zowel het Rijk als provincie als gemeente was dat het gebruik van Beaumix niet wenselijk is.

De vorige staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Steven van Weyenberg schreef eind december naar de Tweede Kamer het percentage metalen – waaronder batterijen – te willen verlagen van drie procent naar één procent. Ook dat is volgens Katwijk te hoog.

Boskalis zegt dat ‘de voorgenomen aanscherpingen van de staatssecretaris geen belemmering vormen voor de toepassing van Beaumix.’ Verder laat de aannemer weten dat de afgelopen maanden het productieproces van Beaumix verder geoptimaliseerd is. Zand in dit geval toevoegen is geen optie, dat biedt onvoldoende tegendruk.

‘De aannemer en de projectorganisatie zijn zich er van bewust dat door het toepassen van extra Beaumix zorgen uit het verleden opnieuw boven kunnen komen. De provincie laat mede daarom een extra controle op de berekeningen uitvoeren door een andere organisatie om er zeker van te zijn dat de juiste afwegingen zijn gemaakt. De resultaten worden in juni verwacht.’ Ondertussen gaat de aannemer gewoon aan de slag, uitstel zou grote gevolgen hebben.

Vertraging
Door de extra werkzaamheden loopt het project vertraging op. De bedoeling was dat het werk eind dit jaar klaar zou zijn. Dat gaat niet lukken. Inmiddels is een verlenging tot 1 juli 2023 mogelijk.

Reclame