Alle 26 Veilig Thuis organisaties in Nederland kennen vanaf vandaag de mogelijkheid om met hen te chatten. Veilig Thuis is sinds de start in 2015 telefonisch altijd bereikbaar. Maar bellen kan soms lastig zijn als je te maken hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling.
De Veilig Thuis organisaties maken zich – zeker ook in deze tijd van de coronamaatregelen – zorgen over slachtoffers van huiselijk of seksueel geweld of kindermishandeling die niet zelf in staat zijn om te bellen, omdat bijvoorbeeld de pleger hen voortdurend in de gaten houdt. Daarom is er op verschillende locaties in het land gestart met het verbeteren van de online bereikbaarheid.
Debbie Maas, voorzitter van het Landelijk Netwerk Veilig Thuis: ‘De chat is bedoeld voor mensen die zelf te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling en voor omstanders. Het chatten met Veilig Thuis kan 100 procent anoniem. Het chatgesprek is niet te herleiden naar een persoon.’ Via de chat kan overigens geen officiële melding worden gedaan, laat Veilig Thuis weten. Debbie Maas: ‘Daarvoor zijn meer gegevens nodig dan we via de chat uitwisselen. Tijdens het chatten zal Veilig Thuis – als dat gewenst is – helpen bij het formuleren van een melding waarbij acties om het geweld te stoppen altijd in afstemming worden gedaan.’