De gemeente Katwijk staat er financieel goed voor, las ik onlangs in de krant. Dat is altijd fijn om te lezen. Maar even verderop in het artikel stond een zin die mij wel zorgen baarde. “Dat komt doordat het Rijk meer geld aan gemeenten geeft en wij dus meer te besteden hebben.” Dit sloeg op de Kadernota toen bleek dat de gemeente Katwijk uiteindelijk niet hoefde te bezuinigen of de reserve moest gaan aanspreken. De logica dat het genereren van meer inkomsten automatisch betekent dat je ook meer moet uitgeven, ontgaat mij.

De website van het Nibud biedt interessante inzichten en tips om meer grip te krijgen op je eigen financiën. Zo staat er bijvoorbeeld dat mensen houden van het hebben van keuzes maar niet van keuzes maken. Ook de gemeente Katwijk heeft daar soms moeite mee. Voorbeelden genoeg.

Nog maar kort geleden stemden alleen de collegepartijen (CDA, CU, SGP) voor de aanleg van het Botenpad in Valkenburg. Een lief sommetje van (tenminste) vier ton voor een fietspad waarvan het maatschappelijk nut niet overtuigend is aangetoond. Jammer, het was natuurlijk ook een optie geweest om het geld op zak te houden. Of om uit te geven aan zaken waar inwoners écht iets aan hebben.

De renovatie van het Burgemeester Ridderbos is dan weer een voorbeeld van een project wat op de tekentafel fantastisch is maar in de praktijk nogal tegenvalt. Het was onder andere de bedoeling om de waterafvoer transparant te maken en een nieuwe speelplaats voor kinderen te realiseren. Het resultaat is tot nu toe matig. De speelplaats is nogal sober en van waterafvoer is geen sprake want de afvoer is verstopt en niet toonbaar, is mij ter ore gekomen. Het water loopt niet weg, maar wel een flinke som geld aan projectkosten. Als we dan toch gemeenschapsgeld uitgeven moet de intentie om zaken te verbeteren toch de eerste prioriteit hebben, toch? Zaken veranderen kan altijd nog, tenzij het een verbetering betreft. Dat is dus niet het geval.

Weer een ander voorbeeld van geldsmijterij is het inzetten van overheidscommunicatie zonder duidelijke strategie. De ‘Katwijkse Karavaan’ is daarvan een voorbeeld. Totdat ik een ingezonden brief las op een andere lokale nieuwswebsite, had ik er nog nooit van gehoord. Er zijn tal van mogelijkheden om (a-politieke) inwoners op een eigentijdse manier te bereiken. Gezien het matige bereik van deze campagne om inwoners warm te maken voor de toekomst van Katwijk, kunnen we vaststellen dat de gemeente nog niet de juiste snaar heeft geraakt bij de doorsnee burger. Jammer, want het aantal fte’s op de afdeling communicatie is niet gering.

Het zou daarom goed zijn als de gemeenteraad iets eigenwijzer wordt, met iets minder volgzame collegepartijen. De gemeenteraad heeft budgetrecht. Dat is een grote verantwoordelijkheid waarmee serieus moet worden omgegaan. Dan zou het dus mooi zijn als het dualisme wat beter uit de verf komt. Inwoners hebben er namelijk helemaal niets aan als een gemeenteraad gaat lijken op een stempelmachine. Dat loopt geheid in de papieren.

Comments

comments

DELEN