“Wij zijn open, ook op zondag”. Een tekst die tot voor kort te zien was op driehoeksborden langs de hoofdwegen in de gemeente Katwijk. Mooi, dacht ik nog toen ik opmerkte dat de gemeente Leiden zichzelf aanprees. De gemeente Katwijk en de plaatselijke ondernemersvereniging dachten daar anders over en waren ‘not amused’. Ik begrijp eerlijk gezegd de ophef niet. Wat is precies het probleem?

Sterke campagne
In Leiden zijn op zondag veel winkels open en het is logisch dat de marketingafdeling van de gemeente Leiden de publiciteit zoekt om het winkelen in Leiden aan te prijzen. Tevens heeft men ervoor gekozen om reclame te maken in gemeenten waar niet op zondag kan worden gewinkeld. Ook dat is logisch en het getuigt van een sterke campagne omdat op die manier inwoners erop worden gewezen dat men op zondag een keuze heeft, áls men wil winkelen. Ook Katwijk Marketing kan erop wijzen dat men op zondag een keuze heeft. Niet slenteren door Leidse winkelstraten maar lekker wandelen op strand, gratis parkeren en toch op zondag een kibbelingetje kunnen eten op de Boulevard. Met een ludieke Katwijkse tegenreactie (inhaker) had men de lokale economie (op zondag) in ieder geval een betere dienst bewezen dan het zure geklaag.

Consumeren op zondag
Overigens, in Katwijk kan op zondagen volop worden geconsumeerd en dat maakt de kritiek een beetje ongeloofwaardig. Weliswaar kan er, afgezien van een enkele campingwinkel, (nog) niet letterlijk worden gewinkeld maar zoals gezegd zijn er in Katwijk heel veel mogelijkheden om te consumeren op zondagen. Daar wordt ook grif gebruik van gemaakt. Over de ‘culturele waarden’ waaraan wordt geappelleerd wordt verschillend gedacht. Ik geef het maar even door. Het is daarom jammer dat de gemeente Katwijk en de KOV (ongewild) een achterhaald beeld van een gesloten gemeenschap benadrukken. Het is 2017, dames en heren! Dat betekent tevens dat inwoners van de gemeente Katwijk op zondag achter hun laptop of computer gaan zitten en iets bestellen bij de bekende online-winkels.

Keuzevrijheid
Het College van de gemeente Katwijk heeft in het coalitieakkoord vastgelegd dat op zondag de winkels gesloten blijven. Dat is ook een keuze. Dat kan dus tot gevolg hebben dat degenen die er behoefte aan hebben, op zondagen hun heil elders (Noordwijk, Leiden of online) zoeken en aldaar de economie versterken. Daarnaast is het puur ondernemersrisico dat winkeliers die op zondag zijn gesloten (al dan niet vrijwillig), er rekening mee moeten dat het winkelend publiek op zondagen de concurrentie bezoekt die wél open is. Gelijk een goede reden om keuzevrijheid te bieden voor winkeliers die zondagopenstelling wensen. De praktijk laat vanzelf wel zien of zondagopenstelling in Katwijk een goed idee is. Ik heb een vermoeden.

In Leiden begrijpt men in ieder geval beter hoe je het adagium ‘elkaar versterken’ in de praktijk moet brengen, met alle profijt voor het eigen ‘merk’. Het benadrukken van je eigen kracht komt in ieder geval veel sterker over dan kleinzerig gedoe. Laat de gemeente Leiden gewoon adverteren en ga serieus aan de slag met de promotie van je eigen ‘unique sellingpoint’.

Comments

comments

DELEN