Zo af en toe is er ook nog goed nieuws te melden. De ontwikkelingen rondom de inpassing van het R-Net valt in die categorie ‘goed nieuws’. Immers, de geplande omvorming van de rotondes aan de Julianalaan/Industrieweg en Biltlaan/Rijnsoever tot kruispunt is van de baan. Voor wat betreft de rotonde Zeeweg/Julianalaan is er nog een klein voorbehoud. Dat is nog eens goed nieuws en zo wordt het ook verkocht door verkeerswethouder Van der Bent. Op zich niet vreemd maar destijds leek het erop dat hij er niet echt mee in z’n maag zat want de kosten kwamen voor de provincie, verklaarde de wethouder. Tja…

Het aanpassen van de wegeninfrastructuur in Katwijk heeft nog meer opgeleverd. Dit was de directe aanleiding voor het oprichten van het burgerinitiatief ‘Katwijk Smart Village’. Dit twee jaar oude burgerinitiatief maakt zich sterk voor aanpassingen aan het R-Netplan voor Katwijk en denkt mee met infrastructurele projecten. Prachtig!

Een ander onderdeel van het R-Netplan voor Katwijk is dat er een tunneltje gepland is onder de Zeeweg. De provincie heeft wijselijk besloten dat de gemeente Katwijk zelf mag besluiten waar dit tunneltje wordt aangelegd. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo moeilijk. Immers, er is een oversteekplaats bij het ‘Waterloopje’ en die locatie leent zich uitstekend voor een tunneltje. Er is echter nog een optie. Iets verder, richting de afslag van de N206 en het Roversbrugpad kan ook een tunneltje worden aangelegd (variant 7). Als voor die optie wordt gekozen komt er dus geen tunnel bij het Waterloopje. Leerlingen, kinderen en ouderen moeten dus dan omrijden om de wijk Koestal te kunnen bereiken.

Bij de informatieve sessie, afgelopen donderdag in het gemeentehuis, maakten velen gebruik van hun inspreekrecht. Over de locatie van het tunneltje leek veel overeenstemming te zijn. Een vertegenwoordiger van de Sjaloomschool, bewoners en vertegenwoordigers van bewonerscommissies waren unaniem in hun oordeel. Met de huidige oversteekplaats worden twee wijken en hun onderlinge verkeer, verbonden. Goed voor leerlingen van de Sjaloomschool, goed voor senioren, goed voor kinderen die bij vriendjes/vriendinnetjes in elkaars wijk willen spelen, goed voor de veiligheid, etc. Punt. Toch?

Wat schetst ieders verbazing. Het burgerinitiatief ‘Katwijk Smart Village’ opteert voor de tunnelvariant nabij de N206. Weliswaar past deze tunnel beter in het regionale fietsroute-plan maar het is nogal onpraktisch voor eerdergenoemde groepen. Men moet dan gewoon omrijden, zonder dat de verkeersveiligheid erop vooruit gaat. Volgens ‘Katwijk Smart Village’ wordt met dit plan de (fiets)veiligheid in de wijk Koestal verbeterd. Het burgerinitiatief vreest ‘sluipverkeer’ in de wijk.

Kan iemand het mij uitleggen? Er ís al een oversteekplaats bij het Waterloopje dus dan moet er nu al sprake zijn van sluipverkeer. Verder is dit burgerinitiatief twee jaar lang bezig geweest met actievoeren tegen regionale inpassingsplannen. Het is dan opvallend dat een lokale en vertrouwde verbinding met veel sociaal verkeer tussen twee wijken van de hand wordt gewezen. Wat is daar ‘smart’ aan? Wat is hier aan de hand? Leden van het burgerinitiatief die fietsers ‘hoog’ hebben zitten, behalve in hun eigen straat, zo lijkt het. Iets met ‘not in my backyard’?

Comments

comments

DELEN