Woningcorporatie Dunavie maakte de laatste twee jaar een ‘positieve omslag door’. Dat blijkt uit het visitatierapport dat elke vier jaar verplicht moet worden uitgevoerd. Vanaf 2017 is een omslag te zien in de cultuur binnen de woningcorporatie. Reaflex heeft het onderzoek uitgevoerd.
Rond 2015 was de relatie van Dunavie met belanghebbenden negatief, over de hele linie. Reaflex spreekt zelfs over een dieptepunt. ‘De gevoelstemperatuur in de relatie met de huurdersorganisatie was tot een dieptepunt gedaald, de relatie met de gemeente stond onder druk.’ Dat kwam volgens het onderzoek omdat Dunavie geen heldere koers had en sterk gericht was op interne beheersing.
De laatste twee jaar heeft Dunavie zich ontwikkelt van een intern gerichte organisatie naar een ‘outreachende’ en verbindende organisatie met visie op de toekomst. Kenmerkend hiervoor zijn volgens het onderzoek de belanghoudersbijeenkomsten, het betrekken van belanghouders bij de aanstelling van de interim-bestuurder en het betrekken van de huurdersorganisatie bij de procedure voor werving en selectie van de nieuwe bestuurder.
Verbeterpunten
De onderzoekscommissie komt nog met een aantal aanbevelingen voor Dunavie. Zo zou het verstandig zijn om een visie op te stellen voor heel Katwijk, waarin de nieuwbouwopgave wordt gezien in relatie met bestaand bezit, herstructurering en de verduurzamingsopgave. Verder; Ontwikkel, samen met belanghouders, beleid op de inzet op wonen en zorg, welzijn en leefbaarheid.
De opgave op Valkenburg is aanzienlijk: deze vereist inhoudelijke kennis, procesmatige ervaring en sterk relatiebeheer. Bouw aan de professionalisering van de interne organisatie, ga door met verbetering van bedrijfsprocessen en zet in op databeheer/analyse.
Denk na over contacten met partners, wie is betrokken en wie doet wat. Voorkom dat zaken blijven hangen in de organisatie. Maak gebruik van externe expertise door die naar binnen te halen.