KATWIJK – De gemeente gaat op een andere manier oplaadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. De gemeente gaat Verlengde Private Aansluiting (VPA) alleen plaatsen op logische plekken, de parkeerdruk niet meer gebruiken als toetsingscriterium bij een aanvraag en laadpalen bij elkaar zetten op strategische punten.

Wethouder Jacco Knape: “Katwijk behoort bij de landelijke top als het gaat om de uitrol van een openbare laadinfrastructuur en als het aan het college ligt blijft dat zo”.

Naar verwachting zijn in 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s elektrisch dan wel emissievrij. De oplaadtijd wordt steeds korter en het accubereik steeds groter. Tel daar bij op dat aanschafprijs gunstiger wordt in vergelijking met een auto die op fossiele brandstof rijdt. Momenteel telt Katwijk ruim 44 openbare laadlocaties en 6 semi openbare laadpunten. Er zijn 8 aanvragen voor nieuwe locaties in behandeling.

Verlengde Private Aansluiting (VPA)
Op verzoek van de gemeenteraad heeft Katwijk vanaf 2015 meegedaan aan een proef met Verlengde Private Aansluiting (VPA) om na te gaan in welke situaties een private stroomvoorziening vanuit de woning een geschikt alternatief is voor de laadpaal op het openbare net. De proef laat zien dat het plaatsen van een VPA in de openbare ruimte vooral nuttig kan zijn wanneer de gebruiker geen mogelijkheid heeft voor het plaatsen van een VPA op eigen grond en als een gereserveerd parkeervak heeft zoals een gehandicapten- of artsenparkeerplaats.

Parkeerdruk geen toetsingscriterium meer
Wanneer de gemeente een aanvraag voor een laadpaal ontvangt wordt die aanvraag getoetst aan een aantal criteria, waaronder de parkeerdruk. Op veel plekken in de gemeente is de parkeerdruk hoog. Omdat de gemeente elektrisch rijden wil bevorderen zal bij een beoordeling van een nieuwe aanvraag de parkeerdruk niet meer als doorslaggevend criterium worden meegenomen.

Clusteren van laadpalen
De aanschaf van een elektrische auto wordt voor gebruikers interessant wanneer in de directe omgeving een oplaadpaal staat. Een regel in het beleid van de gemeente is dat altijd binnen een straal van 200 meter hemelsbreed van de woning, een laadpaal geplaatst moet kunnen worden. De 200-meter regel betekent dat in Katwijk maximaal een 80-tal laadlocaties mogelijk zijn, los van de mogelijkheid om bij een bestaande laadlocatie een extra paal te plaatsen. Wanneer dit aantal in de toekomst onvoldoende blijkt kunnen extra laadpalen het beste bij elkaar gezet worden op strategische punten, zoals grotere parkeerterreinen.

Efficiënter gebruik
De meeste gebruikers starten het laden tussen 16:00 – 21:00 uur. De gemiddelde laadtijd van een auto bedraagt 2 uur maar veel auto’s zijn 8 uur op een paal aangesloten. Dat is langer dan nodig. E-rijders overleggen steeds vaker met elkaar bij de paal of via een app over het gezamenlijk zo goed mogelijk gebruiken van een laadpaal. Toch is het gebruik van de laadpalen nog niet efficiënt genoeg. Vanuit wettelijk oogpunt zijn gebruikers die hun voertuig langer op het laadpunt laten staan in overtreding. Apps om dit te controleren en het invoeren van een ander parkeertarief wanneer men parkeert bij een laadpaal, de stekker aansluit maar niet laadt, zouden in de toekomst het gebruik efficiënter kunnen maken.

Comments

comments

DELEN