Vanaf 1 december duiken ze op steeds meer plekken op: prullenbakken in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg met een compleet nieuwe ‘persoonlijkheid’. In risicogebieden voorziet de gemeente prullenbakken van grote ogen, een mond, een kapsel en zelfs een eigen naam. Met de vrolijke karakters Chris Container, Appie Afval, Peter Prullenbak, Vera Vuilnis en Kelly Kliko wil de gemeente inwoners op een verrassende manier bewust maken van de schade die vuurwerk kan veroorzaken.

De actie is de aftrap van de jaarlijkse Houd De Boel Heel-campagne, die dit jaar voor de elfde keer plaatsvindt. De campagne richt zich op het terugdringen van vuurwerkvandalisme rond de jaarwisseling. Vorig jaar werden in de gemeente 36 prullenbakken opgeblazen of zwaar beschadigd, wat niet alleen gevaarlijke situaties opleverde maar ook hoge kosten met zich meebracht.

Waarom een gezicht?
Gedragsonderzoek toont aan dat mensen zich anders gedragen wanneer objecten menselijke kenmerken krijgen. Door de prullenbakken een gezicht te geven, wordt de drempel om ze te beschadigen hoger. De campagne richt zich hiermee vooral op jongeren van 12 tot 18 jaar, de groep waarbij de meeste incidenten plaatsvinden. Via een QR-code op de prullenbakken kunnen voorbijgangers kennismaken met Chris, Appie, Peter, Vera en Kelly. Maar ze zijn niet alleen te vinden op straat. Ook op sociale media stellen zij zich komende week op verschillende kanalen voor.

Schade kost iedereen geld
Vuurwerkvandalisme is niet alleen gevaarlijk, maar ook duur. Vorig jaar liep de schade in de gemeente Katwijk op tot ruim € 37.500 aan kapot straatmeubilair. Dat geld komt uit de gezamenlijke gemeentepot. Geld dat anders besteed had kunnen worden aan voorzieningen waar wél iedereen iets aan heeft, zoals speelplekken, veilige stoepen, groenonderhoud en verlichting.

Vervolg campagne
De vermenselijkte prullenbakken vormen de eerste fase van de campagne. Halverwege december volgt het tweede onderdeel dat zich richt op brede bewustwording onder alle inwoners van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. De centrale boodschap blijft daarbij gelijk: de jaarwisseling moet gezellig zijn, maar ook veilig en schadevrij.

Kijk voor meer informatie over de campagne en de prullenbakkarakters op houddeboelheel.nl.

Reclame