De provincie Zuid-Holland heeft het eerste deel van de RijnlandRoute definitief gegund aan aannemerscombinatie Comol5. De overeenkomst hiervoor is maandag 30 januari ondertekend.
Comol5 wordt verantwoordelijk voor de ombouw van knooppunt Leiden West, de bouw van de nieuwe N434 met geboorde tunnel en de aanpassingen aan de A4 en de A44 voor de RijnlandRoute. De aannemerscombinatie wordt ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud van de N434. Gemeente Katwijk ligt voor een klein deel binnen het hoofdcontract.
Samenwerking van bedrijven
De aannemerscombinatie Comol5 is een samenwerking van twee Nederlandse bedrijven, een Belgisch en een Frans bedrijf. Comol5 bestaat uit de techniek-, bouw-, en infraondernemingen: Mobilis B.V. Croonwolter&dros B.V., VINCI Construction Grands Projets SAS en DEME Infra Marine Contractors B.V. De ondernemingen hebben veel ervaring met het bouwen van infrastructuur en het maken van tunnels in het bijzonder en zijn eerder betrokken geweest bij de bouw van de Coentunnel, de spoortunnel Delft, de duplextunnel (geboorde dubbeldekstunnel) in A86 bij Parijs en vele andere werken.
Voorbereiden
Informatie over werkzaamheden, zoals de planning, wordt naar verwachting halverwege 2017 bekend. De aannemerscombinatie gaat nu eerst aan de slag met voorbereidende werkzaamheden zoals het maken van een bouwontwerp. Planning is dat Comol5 het door hun te bouwen deel voor eind 2022 afrondt.
RijnlandRoute
De RijnlandRoute is een nieuwe weg van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en draagt bij aan een betere doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. De RijnlandRoute wordt gerealiseerd door de provincie in samenwerking met Rijkswaterstaat. Ook de aanliggende gemeenten zijn intensief bij de weg betrokken.
Afbeelding: Wikipedia