KATWIJK – Zo’n 25 mensen waren aanwezig bij de op 8 juni door Katwijk Marketing georganiseerde informatiebijeenkomst. Op de agenda stonden een presentatie van Koninklijke Horeca Nederland. Ook gaf Marian Krijgsman van het VVV-kantoor tips over het gebruik van Booking.com.

Katwijk Marketing verzorgt de coördinatie van het VVV in Katwijk. Samen met Marian Krijgsman van Hotel B&B Steeds Aan Zee zorgt zij ervoor dat toeristen de juiste informatie krijgen, bijvoorbeeld over uitstapjes en evenementen. En over mogelijke plekken om te overnachten, waarvan er in Katwijk zo’n honderd zijn. Voor de aanbieders van deze overnachtingsplaatsen, zowel de commerciële als de particuliere logiesverstrekkers, werd op 8 juni een informatiebijeenkomst georganiseerd in ‘De Reedery’, de ontmoetingsruimte in het Parledamgebouw van DSV.

Succesvol de toekomst in
De avond werd afgetrapt door Citymanager Piet de Vries. Hij ging in op de stijgende populariteit van Katwijk, maar waarschuwde tegelijk voor veranderende bezoekersbehoeften. Dat laatste bleek ook uit de presentatie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De afgelopen jaren is het horeca-aanbod behoorlijk verschoven; cafés verdwijnen en er komen steeds meer overnachtingsplekken. Dat laatste echter zonder dat de totale omzet in de branche stijgt – met sterker wordende concurrentie als gevolg. Door in te spelen op trends kan een aanbieder blijvend succesvol zijn.

Zes trends
In de vrijetijdssector draait het steeds meer om beleving. KHN onderscheid zes relevante trends, waar ook Katwijkse verhuurders hun voordeel mee kunnen doen. Door bijvoorbeeld aandacht te vestigen op de authenticiteit van Katwijk wordt de behoefte van consumenten aan puurheid en ambachtelijke, eerlijke en eenvoudige producten en diensten vervuld. De vele kleinschalige locaties in Katwijk zijn veel beter dan grotere bedrijven in staat om de gast de unieke, persoonlijke benadering te geven waar hij of zij op hoopt. En het rustige imago van Katwijk kan worden ingezet om in te spelen op de gezondheidstrend en de groeiende behoefte om van consumenten om in hun vrije tijd vooral te willen onthaasten.
KHN riep geenszins op om direct met alle trends aan de slag te gaan, de presentatie diende vooral ter inspiratie. De aanwezigen werd geadviseerd om juist díe trends eruit te pikken die bij hen passen en waar ze kansen in zien. En om indien nodig hulp in te schakelen of samen te werken.

Hedendaags boeken
Na de pauze verzorgde Marian Krijgsman een presentatie over het gebruik van Booking.com. Zij legde uit dat gasten tegenwoordig niet langer de tijd nemen om zich uitgebreid via folders en dergelijk te informeren. Een steeds groter deel van de bezoekers wil binnen drie muisklikken een kamer kunnen boeken. Logiesverstrekkers die hierin niet mee willen of kunnen gaan, zullen hierdoor op termijn naar verwachting steeds minder aanvragen krijgen.

Praktische tips
Sinds maart is er daarom op de VVV-website een boekingsmodule van Booking.com opgenomen. Marian gaf een aantal praktische en concrete tips voor het gebruik van deze module. Bijvoorbeeld: beperk de termijn dat gasten kosteloos kunnen annuleren tot 2 weken voor de bezoekdatum. En pas de prijs van de locatie aan de periode aan – reken in het voor- en naseizoen een lagere prijs dan in de zomervakantie.

Ook ging Marian in op wat te doen bij een overboeking (benader het VVV-kantoor) en riep zij op om bezoekers vooral om een review te vragen. Tenslotte gaf ze nog de tip om gasten te verleiden om tot een rechtstreeks, niet via booking.com geboekt herhaalbezoek – bijvoorbeeld door hen dan iets extra’s zoals gratis parkeren of een gratis ontbijt aan te bieden.

Ervaringen uitwisselen
Na afloop was er nog ruime gelegenheid om individuele vragen te stellen aan de sprekers. Het was voor veel aanwezigen bovendien de eerste keer dat hen de mogelijkheid werd geboden om in contact te komen met collega-verhuurders – en werden onderling dan ook volop ervaringen uitgewisseld. Katwijk Marketing kijkt terug op een succesvolle bijeenkomst.

Comments

comments

DELEN