Onder de titel ‘Hoe gastvrij ben jij?’ organiseerde zorgorganisatie Marente afgelopen donderdag 3 september een boeiend mini-symposium voor haar zorgverleners en collega-organisaties.

Gastvrijheid is belangrijk voor het gevoel van welbevinden en speelt een grote rol in het leveren van goede zorg. Marente hecht veel waarde aan gastvrijheid en in een prettige sfeer leven en werken. Met die reden organiseerde Marente dit mini-symposium, dat ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan in Marente’s locatie De Wilbert in Katwijk werd gehouden. De inspirerende hotelier Willem Reimers – bekend van tv – lichtte tijdens het symposium het belang van gastvrij zijn toe.

Na ontvangst in stijl over een rode loper, werd het publiek meegenomen in de wereld van gastvrijheid. Anneke Asberg, lid van de Raad van Bestuur, trapte af met een interessante presentatie over belangrijke pijlers en aspecten van gastvrijheid in de zorg. Aan de hand van beelden van muurschilderingen en gezellige zithoekjes, liet Ingrid Parker, manager zorg Katwijk, vervolgens zien hoe je locaties met weinig middelen gastvrij kunt maken. Met de inzet en creativiteit van medewerkers en vrijwilligers zijn o.a. een bibliotheek, een dierenweide, een theehuis, beweegprogramma’s en terrasjes in de binnentuin tot stand gekomen. Stellingen die in een kort debat daarna werden besproken, riepen veel reacties uit de zaal op. Vervolgens werden leden van de cliëntenraad geïnterviewd over hun visie op gastvrijheid. Ook werd de enthousiaste 98-jarige bewoner van De Wilbert mevrouw Parlevliet gevraagd naar haar beleving van gastvrijheid. Naast dat zij heel tevreden bleek te zijn, gaf ze aan ook een steentje bij te dragen. ‘Wanneer er een nieuwe bewoner in De Wilbert komt wonen, heten wij diegene altijd persoonlijk welkom. We maken een praatje en zorgen dat de nieuwe bewoner zich welkom en een beetje op zijn gemak voelt.’ Tot slot legde hotelier Willem Reimers op originele wijze uit hoe belangrijk etiquette en normen en waarden zijn. Reimers is bekend van tv-programma’s als ‘Herrie in het hotel’ waarin hij met Herman den Blijker hoteleigenaren over gastvrijheid adviseert.

Na een hapje en een drankje, kregen de bezoekers het symbool van gastvrijheid mee: een ananas. Bezoekers waren het unaniem eens: het was een zeer inspirerende middag!

Foto: mevrouw Parlevliet vertelt

Comments

comments

DELEN