KATWIJK – Inwoners van Katwijk zijn positief over de ondersteuning van de gemeente op het gebied van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Dat is de belangrijkste conclusie van het jaarlijks terugkerende ervaringsonderzoek onder cliënten van de Wmo.

Het onderzoek is uitgevoerd onder inwoners die gebruik maken van individuele Wmo-voorzieningen zoals hulp bij het huishouden, een rolstoel, vervoersvoorziening, woonvoorziening of begeleiding. Inwoners kunnen hun mening kunnen geven over verschillende onderwerpen waarbij er onder andere wordt gescoord op het contact met de gemeente, de kwaliteit van de ondersteuning en het effect van de ondersteuning.

Kwaliteit en effect van de ondersteuning
De ondersteuning door de gemeente op het gebied van Wmo wordt dus goed gewaardeerd door onze inwoners. Net als vorig jaar. Met deze cijfers in de hand blijven we werken aan verbetering. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
– 85% van de inwoners die mee hebben gedaan met het onderzoek geeft aan dat de ondersteuning zoals dagbesteding of begeleiding bij hulp bij het huishouden, aan de wensen voldoet.
– 81% geeft aan dat de kwaliteit van de ondersteuning goed is.
– 80% van de inwoners vindt dat de ondersteuning past bij de hulpvraag.
– Meer dan driekwart van de inwoners in Katwijk geeft aan zich dankzij die ondersteuning beter te redden.

Redenen van behoefte aan ondersteuning
De uitkomsten van het onderzoek geven aan dat het niet meer aankunnen van het huishoudelijk werk (38%) en nergens naartoe kunnen door gebrek aan vervoer (39%) de voornaamste redenen waren om contact op te nemen met de gemeente voor ondersteuning. Van de deelnemers aan het onderzoek geeft 78% aan dat ze wisten waar ze moesten zijn voor ondersteuning. Driekwart van de inwoners geeft aan dat zij snel werden geholpen. Uit het onderzoek blijkt verder dat de klant zich serieus genomen voelt door de consulenten van het Samenlevingsloket (86%). Dit cijfer ligt iets hoger dan vorig jaar. Bemoedigende cijfers voor de gemeente waar we op door kunnen bouwen.

Uitkomsten en evaluatie
Alle uitkomsten van het klantervaringsonderzoek worden binnenkort verwerkt op www.waarstaatjegemeente.nl. Daarnaast worden ze opgenomen als onderdeel van de evaluatie van de veranderingen in de (jeugd)zorg in de gemeente Katwijk, die naar verwachting het eerste kwartaal van 2018 gereed is

Comments

comments

DELEN