Paniek op de Rijn zaterdagochtend. Vier kanoërs werden op de Rijn bij Valkenburg overvaren door een groot vrachtschip.

De schipper heeft de kanoërs waarschijnlijk over het hoofd gezien. De kanoërs kwamen in het water terecht. Omstanders die het zagen gebeuren alarmeerde de hulpdiensten via 112.

Het viertal kon de kant snel bereiken. De schipper is doorgevaren naar t ‘Heen omdat hij ter plekke niet kon aanmeren. Daar heeft de schipper met de politie gesproken.

Comments

comments

DELEN

6 REACTIES

  1. Zelfs bij de ombudsman weten de Nederlanders niet waar een bepaalde plaats ligt. Zo ook met het grootste deel van de Kanoërs en jachtenvaarders……En ik wil niet generaliseren maar de ervaring van 52 jaar beroeps- 7 jaar Jachten vaarder/ Is de conclusie dat Zij (de Kleine vaartuigen ) ..TOTAAL geen benul hebben waar de diepte van de vaarweg is. Langs de stenen oevers en kribben ………..Maar door hun onkunde gaan zij (allen) in de vaargeul van de beroepsvaart varen . Dus hun gedachten is goed maar de uitvoering van S.B. (rechts)wal varen geeft aan dat deze mensen totaal niet naar de ervaring en waterinlichtingen willen geinformeerd zijn .Terwijl het tegen stroom varen ook hier zijn voordelen geeft met aan de kribben varen ..

  2. Het is altijd al geweest met pleziervaart, ze denken steeds dat het net kan.
    Dat gaat meestal ook goed maar enkele keren ook niet.
    Als voorbeeld in de zomertijd op het IJ is het ook erg druk met plezier vaart.
    Maar ik snap het ook niet beroeps vaart gaat altijd voor tenzij RWS en/of sluis- en brugwachters het zeggen

  3. De kanoërs, maar ook de pleziervaart zou eens rekening moeten houden met de beroepsvaart. een schipper kan helaas niet heel kort voor de kop van het schip zien wat er zich afspeelt, ondanks de camera’s van tegenwoordig.
    En ja, een binnenvaart is geen auto, even op de rem trappen en het ligt stil. Een binnenvaartschip heeft nu eenmaal een iets langere “remweg” dan een auto, ondanks een noodstop ligt een binnenvaartschip niet direct stil.

  4. Die varen op veel plaatsen midden vaarwater,de meeste hebben geluk maar gaat dikwijls mis .
    Die kanovereningingen moeten ze eens beter op de gevaren wijzen en doorgeven aan degene die ze erin zetten .
    Dat ze aan de goede kant van het vaarwater blijven en dat ze moeten weten dat een schip niet gelijk stil ligt .
    Sommige hebben achteruitkijkspiegels ,zouden ze allemaal moeten hebben of iemand die wel de scheepvaart ziet komen

  5. ook niet slim van kanoërs om in het vaarwater te komen als er beroepsvaart is dan is het slimmer een beetje aan de kant te blijven een schip ligt ook niet zomaar stil

Comments are closed.