In 2015 stelde de gemeente de nieuwe Toeristische Agenda vast, waarin een ambitieuze doelstelling van 5 % groei van het Bruto Toeristisch Product is vastgelegd. Om deze doelstelling te realiseren is meer marketing nodig. Aan Katwijk Marketing werd gevraagd om een nieuw marketingplan te ontwikkelen.

Dit plan is nu gereed. Het werd op woensdag 30 maart overhandigd aan burgemeester Jos Wienen, die ook voorzitter is van de raad van toezicht van Katwijk Marketing.

Het laatste marketingplan dateerde van 2013. Katwijk Marketing is in haar huidige vorm zo’n twee-en-een-half jaar actief. Er werd een solide organisatie opgebouwd, met veel aandacht voor de input van de verschillende groepen stakeholders. Met de voornamelijk online uitgevoerde campagne ‘DIT! is Katwijk’ uit 2015 maakte de marketingorganisatie een stevig begin met een vernieuwde profilering van ons kustdorp. ”Daarmee hebben we laten zien wat wij als organisatie kunnen. En we hebben de promotie van Katwijk een flinke boost gegeven. Bovendien hebben organisaties om ons heen ook stappen gemaakt. Nu is het een kwestie van doorpakken, van verder gaan op de ingeslagen weg,” legt citymanager Piet de Vries uit. “In het marketingplan maken we een aantal strategische keuzes over hóe we te werk gaan. Keuzes waar wellicht niet iedereen even enthousiast over is, maar wel keuzes die noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld dat we slechts een beperkt aantal doelgroepen actief benaderen. Dit betekent dat er dus óók potentiële bezoekers buiten de boot vallen. Maar alleen zo kun je het aanbod en je boodschap op een directe en aansprekende manier afstemmen op wat de potentiële bezoeker wil.”

Een andere wijziging ten opzichte van het oude plan is dat er meer nadruk komt te liggen op de zogenaamde ‘softe kernwaarden’ van Katwijk. Niet het product staat hierbij centraal, maar de behoefte van de bezoeker. Citymarketeer Annemarie Guijt geeft een voorbeeld: “Het strand is altijd al een van onze grootste USP’s (unieke verkoopargumenten) geweest. Maar er zijn wel meer kustgemeenten, met prachtige stranden. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers vooral voor Katwijk kiezen vanwege het gevoel van ontspanning dat ze hier krijgen. Dat ‘gevoel’ zullen we dus veel meer gaan benadrukken in onze campagnes en uitingen. We vertellen niet alleen dat we zo’n mooie boulevard met een prachtig strand hebben, maar ook dat je óp dat strand van Katwijk zo heerlijk je hoofd leeg kunt maken en er de rust vindt waar je in je vrije tijd zo’n behoefte aan hebt.“ Dat in dit voorbeeld juist de rust en ontspanning worden benadrukt is ook niet toevallig. In komende campagnes wordt dit aspect – dat als werktitel ‘ontsnap en ontspan’ heeft gekregen – toegevoegd aan de bestaande kernwaarden ‘Gastvrij en Verrassend’.

“Hoe we dat in elkaar gaan passen moeten we nog verder uitwerken,” zegt Annemarie Guijt. “Dat is vooral een creatieve uitdaging.”

In het plan zijn, behalve de strategie en doelgroepkeuze, ook een brandstory en een nieuwe kernpropositie opgenomen. En natuurlijk is te lezen met welke activiteiten Katwijk Marketing samen met de lokale ondernemers de gewenste 5 % groei hoopt te halen. Er worden 16 marketingcommunicatie-activiteiten benoemd, waaronder een vervolg op de campagne DIT! is Katwijk, een campagne gericht op watersporters en een merkambassadeurscampagne.

Het marketingplan is mede tot stand gekomen aan de hand van een aantal brainstormsessies met vertegenwoordigers van de gemeente en uit het bedrijfsleven. Inmiddels is Katwijk Marketing druk aan de slag met het realiseren en formaliseren van financieel draagvlak voor de geplande activiteiten. “We hebben al een groot bedrag toegezegd gekregen, dat door de gemeente verdubbeld wordt. We kunnen dus in ieder geval van start met de eerste campagnes.”

Comments

comments

DELEN

1 REACTIE

  1. KW marketing denkt alleen in 5procent groei. Dure voorzieningen en de inwoners hebben er niks aan en het college zegt overal ja en en amen.

Comments are closed.