Het kanaal Minidisco van het Katwijkse muziekbedrijf Django Music heeft op YouTube de mijlpaall van 100 miljoen kijkers bereikt.
De videoclips bij liedjes als Tsjoe Tsjoe Wa en Dans Met Tante Rita blijken bij kinderen bijzonder populair. Ook de filmpjes met traditionele peuterliedjes, gefilmd op een kinderdagverblijf, worden door de allerjongsten veel bekeken.
Het hoge kijkcijfer is vooral te danken aan de populariteit van de tablet bij kinderen. ‘Met anderhalf jaar weten ze al hoe een iPad werkt’, vertellen Didi Dubbeldam en Jan van der Plas van het Katwijkse muziekbedrijf. ‘Dan duurt het niet lang meer voordat ze zelf hun favoriete filmpjes weten te vinden.’
Django Music is bekend van de liedjes voor het uurtje dansen op de vakantieparken, maar is ook sinds 2008 actief op YouTube. Didi: ‘In het begin was dat om de entertainers op de campings en vakantieparken uit te leggen hoe de dansjes bij onze liedjes gaan. Na een tijdje merkten we dat ook kinderen die clips bekeken. Toen zijn we er ook tekenfilmpjes bij gaan maken.’
YouTube heeft een wereldwijd bereik. Dat brengt de liedjes van Django Music op onverwachte plekken. Jan: ‘De laatste tijd krijgen we allemaal filmpjes opgestuurd van kinderen uit Vietnam die staan te dansen op ons liedje Klap Klap Stap Stap. Gewoon de Nederlandstalige versie. Die blijkt opgepikt door de scouting in Vietnam. Als je bedenkt dat wij hier een paar jaar geleden hebben staan dansen op Gangnam Style is dat ook niet eens zo heel gek. Dat is toch het aantrekkelijke aan YouTube: mensen pikken er spontaan op wat ze leuk vinden.’