De nieuwe Julianabrug is pas in het voorjaar van volgend jaar klaar. Dat meldt de gemeente. Voor de komst van de nieuwe busdienst R-net in december moet een aantal inpassingsmaatregelen uitgevoerd zijn. Dit zijn onder andere de aanleg van de fietstunnel onder de Zeeweg, verschillende aanpassingen aan de wegen en de aanleg van R-net bushaltes.
De gemeente besloot tegelijkertijd met deze werkzaamheden ook twee grote werken naar voren te halen: herinrichting van de Biltlaan en vernieuwing van de Koningin Julianabrug. Ook deze twee werken zouden bij voorkeur voor december afgerond moeten zijn, zodat R-net bij de start in december direct profiteert van de nieuwe infrastructuur.
Het ambitieuze streven om alle werkzaamheden in 2020 uit te voeren, zorgt echter voor een te grote opstapeling van verkeershinder, blijkt uit de effecten van die werkzaamheden op de verkeersstromen. Die worden door een verkeersregisseur in beeld gebracht. Daarom is er gekozen voor ruimere spreiding van het werk en verkeershinder.
Dit betekent dat de werkzaamheden minder gelijktijdig en meer achtereenvolgend worden gedaan. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is dat afsluiting van de Koningin Julianabrug niet gelijk mag vallen met de (gedeeltelijke) afsluiting van de Zeeweg.