Op donderdag 1 september vindt er in Hoorn een kantelproef plaats van de nieuwste reddingboot van de Valentijn-klasse van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).

Het blijft vreemd om een schip, met behulp van een kraan, expres om te trekken totdat ie kapseist, maar de KNRM doet dat niet voor niks: het zelfrichtende vermogen van het schip moet getest worden. De kantelproef, ook wel zeewaardigheidstest genoemd, test dit.

De reddingboot heeft een zelfrichtend vermogen tot 140 graden. Daarom is dit exemplaar ook nog voorzien van een opblaasbare kantelzak. Mocht het schip 180 graden omgekeerd in het water komen te liggen, op zijn kop, dan kan de bemanning de ‘airbag’ activeren door aan een koord te trekken, waardoor het schip weer rechtop komt te liggen.

De kantelproef van de Katwijkse reddingboot Edith Grondel werd door een late levering van de tube uitgesteld. Normaliter vindt dit plaats voor de doop, maar die vond vorige week al plaats.

(Foto: Arie van Dijk 2001)

Comments

comments

DELEN