Omleidingsmaatregelen Koningin Julianabrug onzeker door coronacrisis

De coronacrisis zorgt voor onzekerheid rondom verkeersmaatregelen tijdens de afsluiting van de Koningin Julianabrug. Donderdagavond werd onder andere gesproken over het pakket aan maatregelen om het verkeer in Katwijk goed door te laten stromen tijdens de ruim zes-en-een-halve maand durende afsluiting.

De gemeente is voorbereid op het ergste. Duizenden auto’s, fietsers en voetgangers gaan dagelijks over de brug. Dat is van 1 september tot medio maart niet meer mogelijk door de vernieuwing van de Koningin Julianabrug. Automobilisten moeten waarschijnlijk gaan omrijden via een eenrichtingsconstructie over de Westerbaan en Binnensluis. Fietsers moeten ook omrijden en voor voetgangers is een pontje bedacht. De gemeente publiceerde half april het pakket met tientallen maatregelen. Die maatregelen zijn al eerder bedacht door een verkeersbureau.

Toen kwam corona. Inmiddels is het aantal verkeersbewegingen in Katwijk ernstig afgenomen. ‘Kijk naar de Biltlaan, daar hebben we tal van verkeersmaatregelen bedacht. Dat bleek allemaal niet nodig’, zei wethouder Rien Nagtegaal. In de vergadering spraken de Fietsersbond Katwijk en het Platform Gehandicapten Katwijk in over de maatregelen.

Zo maakt de Fietsersbond zich zorgen over het omfietsen via de Binnensluis, ‘dat is voor gezonde mensen best goed te doen. Maar voor mensen die minder goed kunnen lopen, maar nog wel kunnen fietsen, is dat gewoon niet te doen. Ik vraag de wethouder een uitzondering te maken voor die groep fietsers op het voetgangerspontje.’ De wethouder neemt de input mee in de finale uitwerking van die plannen.

Ook de suggestie van het Gehandicapten Platform Katwijk worden meegenomen. De wethouder zou moeten kijken naar de toegankelijkheid van het pontje voor mensen in bijvoorbeeld een rolstoel of een scootmobiel. Omrijden is voor die mensen volgens het platform ook onwenselijk.

Pontje
Over dat pontje. Daar is nog veel onduidelijkheid over. De bedoeling is dat die alleen voor voetgangers is. De plannen zijn gemaakt voor de pre-coronasamenleving. Nu leven we in de anderhalvemetersamenleving. Daarin is het lastig om met 10 man op een pontje te gaan staan. De wethouder moet nu met het verkeersbureau gaan bekijken hoe dat op te lossen valt in september.

Over de maatregelen zegt de wethouder verder, ‘opschalen is lastig in dit land. Afschalen gaat een stuk makkelijker.’ Het is dus goed mogelijk dat als de verkeersdruk van september tot en met maart nog steeds minder is dan verwacht, de verkeersmaatregelen worden afgeschaald.