De afschaffing van de slavernij is bijna 160 jaar geleden, maar in de samenleving werkt deze geschiedenis door. De provincie Zuid-Holland laat onderzoek uitvoeren door Universiteit Leiden en door het Verwey-Jonker Instituut. De onderzoeken zijn naar verwachting eind juni afgerond.

Met de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 lijkt het slavernijtijdperk ver achter ons te liggen. Maar het verleden werkt door in het heden. Wat we onbewust ‘gewoon’ of ‘normaal’ vinden, wortelt vaak in de geschiedenis. Geschiedenis bestaat uit feiten, maar degene die de pen voert, bepaalt vanuit welk perspectief het wordt opgeschreven.

Nieuwe blik
De provincie Zuid-Holland wil met een nieuwe blik naar de geschiedenis kijken. En daarbij niet wegkijken van de minder mooie aspecten. Daarom zijn er onderzoeken gestart naar het slavernijverleden. Zo wordt er onderzocht hoe er aan slavernij geld werd verdiend en welke rol de bestuurders hierbij innamen. Ook wordt er gekeken hoe de structuren die toen zijn ontstaan doorwerken in de huidige samenleving. ‘Met deze kennis over het verleden en de effecten in het heden, willen we bouwen aan gelijke kansen in Zuid-Holland zodat iedereen die mee wil doen, ook mee kán doen.’

Onderzoek
Het bronnenonderzoek naar geldstromen en rol van het toenmalige provinciale bestuur wordt uitgevoerd door Universiteit Leiden. Het Verwey-Jonker Instituut onderzoekt de doorwerking van het slavernijverleden. De resultaten worden in juni 2023 verwacht.

Dialoog
Onderdeel van het onderzoekstraject is het starten van een dialoog. De onderzoekers zijn benieuwd naar mensen die ervaringen willen delen, o.a. over de manier waarop het slavernijverleden doorwerkt op het heden. Deze gesprekken vinden waarschijnlijk in maart of april plaats, daarover ontvangen deelnemers nog bericht. ‘Wil je daaraan meedoen? Stuur dan een mail aan: [email protected].’

https://soundcloud.com/rtvkatwijk/frank-beyen-over-zuid-holland-onderzoekt-slavernijverleden?si=b826718bd9b04b0fa541c92dc525b2b7&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
Reclame