KATWIJK – Glazenier Jan ter Haar gaat in het DunaAtelier zijn replica’s onthullen van de twee verdwenen glas-in-loodramen waarvan het origineel in Villa Allegonda heeft gezeten. Daarnaast exposeert hij eigen ontwerpen en werkstukken van zijn studenten.

Deze expositie van 30 september tot 22 oktober is een van de laatste in het DunaAtelier op de huidige locatie aan de Boulevard hoek Voorstraat. Komend voorjaar verhuist het DunaAtelier naar het Duinplein.

De ontwerper van die ramen in Villa Allegonda is de internationaal bekende Leidse kunstenaar Theo van Doesburg, die behalve ontwerper van glas-in-lood ook kunstschilder, architect, dichter en musicus was. Bij de opening van de tentoonstelling hoopt Ter Haar ook zijn boekje “Theo van Doesburg en zijn ramen” ten doop te houden.

Hoge lichtintensiteit
Van Doesburg stelde hoge eisen aan het glas dat hij gebruikte. Hij zocht glas met een hoge lichtintensiteit. Het glas moest dichtbij de primaire kleuren rood, geel en blauw komen. Voordat Ter Haar na een tweejarige studie zijn replica’s maakte heeft hij zijn keuze van glas voorgelegd aan een aantal gerenommeerde deskundigen en restaurateurs op het gebied van glas uit het begin van de twintigste eeuw. “Met een replica probeer je zo dicht mogelijk bij het origineel te komen”, zegt Ter Haar. “Naar mijn idee is dat gelukt. Maar daar kun je anders over denken.”

Abstract en figuratief
Behalve zijn replica’s exposeert Ter Haar ook zijn eigen abstracte ontwerpen in modern glas-in-lood en figuratieve ontwerpen van zijn cursisten. Daarbij zijn zeilboten, de Oude Kerk, de Vuurbaak, een bomschuit en een fiets. Een aantal van hen heeft daarnaast ook werk gemaakt in de sfeer van De Stijl, de kunstrichting waartoe onder anderen de Nederlandse kunstschilder Piet Mondriaan behoorde. Verschillende cursisten die exposeren komen uit Katwijk. Onder meer Allart ter Haar, Herman de Best, Kees Ouwehand en Kees van der Plas. De andere cursisten – ook dames – komen uit Lisse, Hillegom, Leiderdorp, Leiden, Voorhout, Noordwijk en zelfs uit het Noord-Hollandse Zuid-Scharwoude.

Om het glas-in-lood tot zijn recht te laten komen, zullen de witte wanden van het DunaAtelier helder worden belicht. “Glas-in-lood kun je alleen maar goed zien wanneer er licht doorheen valt”, legt Ter Haar uit. Alle glas-in-lood komt een halve meter van de muur los te hangen.

Comments

comments

DELEN