Uit aanvullend onderzoek naar de aanleg van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Leiden, Katwijk en Noordwijk blijkt dat er minder verkeersmaatregelen nodig zijn dan gedacht. Ook wordt het plan in 2 fasen uitgevoerd. Wethouder Klaas Jan van der Bent: “Het onderzoekstraject is een lang proces geweest, maar naar mijn mening met een mooie uitkomst. De inpassingsmaatregelen passen we dusdanig aan, dat we voor een heel groot deel tegemoet kunnen komen aan de wensen en bezwaren die de omgeving en gemeenteraad hebben geuit”.

In de eerste fase zullen de rotondes op de Julianalaan bij de Zeeweg en Industrieweg blijven. Ook komt er geen aparte busstrook aan de zuidzijde van de Zeeweg en de Nieuwe Duinweg zal geen doorgaande fietsroute worden. Als de rotondes in de toekomst het verkeer niet meer kunnen verwerken zal eerst gekeken worden of het functioneren van de rotondes nog verbeterd kan worden. Pas als laatste optie komt de omvorming naar een kruispunt met verkeerslichten in beeld.

Wel komt er een extra HOV-halte bij de Hoornespassage en een fietstunnel onder de Zeeweg nabij het Waterloopje. Ook komt er een busbaan langs de Julianalaan in de richting van de Zeeweg en wordt het Vuurbaakplein opnieuw ingericht. De rotonde Biltlaan/Rijnsoever wordt omgebouwd tot een voorrangskruising. Afslaan van en naar de wijk Rijnsoever wordt makkelijker door een opstelstrook. Ook komen er vrijliggende oversteekplekken voor fietsers. Om de rijsnelheid van het verkeer te beperken komen er drempels op de Biltlaan.

Na de zomer wordt een informatieavond georganiseerd voor alle bewoners. Vervolgens wordt de aangepaste Nota Voorkeursmaatregelen met de gemeenteraad besproken. De Snelle busverbinding tussen Leiden en het Vuurbaakplein in Katwijk en ESA/Estec in Noordwijk zou dan in 2020 klaar moeten zijn.

De provincie Zuid-Holland en gemeente werken samen met de omliggende gemeenten en de regio Holland Rijnland aan een betere bereikbaarheid van Katwijk en de regio. Met R-net bussen wil de gemeente Katwijk aansluiten op het regionale Randstad-netwerk: frequent, betrouwbaar, snel en comfortabel openbaar vervoer. Doordat het HOV vaak en op tijd rijdt en goed aansluit op andere bussen en treinen, kunnen reizigers van en naar Katwijk spoorboekloos gaan rijden. De R-net bussen komen in de plaats van buslijnen 30 en 31. De andere buslijnen blijven hetzelfde.

De rotonde Zeeweg-Julianalaan ontkomt zeer waarschijnlijk aan de sloophamer.

Comments

comments

DELEN