Diverse Katwijkse kinderen zijn afhankelijk van het speciaal onderwijs van de Leo Kannerschool in Oegstgeest. Doordat buslijn 37 volgens de voorgestelde nieuwe dienstregeling vanaf 2017 in plaats van tweemaal nog maar één keer per uur gaat rijden, dreigen deze kwetsbare kinderen hiervan de dupe te worden.

Lijn 37 is de enige buslijn uit Katwijk die op ongeveer 300 meter loopafstand van de Leo Kannerschool stopt (bij Corpus). De SGP is benaderd door ouders, die al geruime tijd met hun kind oefenen om straks met het openbaar vervoer naar school te kunnen reizen. Dit omdat de mogelijkheden van leerlingenvervoer met de taxi steeds verder worden versoberd.
Deze ouders voelen zich door de veranderingsvoorstellen in de dienstregeling in de steek gelaten. Dit klemt temeer omdat Arriva bij een voorlichtingsavond op school heeft aangegeven naar oplossingen te zoeken. Daarom heeft raadslid Dirk Remmelzwaal namens de SGP hierover vragen gesteld aan het college en met het CDA om agendering gevraagd in de raadsvergadering van vorige week donderdag 30 juni.
De SGP heeft naast de Leo Kannerschool ook aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van de kernen Rijnsburg en Valkenburg. De SGP vindt het een goede zaak dat het college reeds een zienswijze heeft ingediend (bij de provincie en Arriva) om lijn 37 in ieder geval in de ochtendspits twee keer te laten rijden. De SGP heeft de wethouder gevraagd of dit ook mogelijk is in de middag- avondspits.

Wat betreft de Leo Kannerschool heeft de wethouder toegezegd een dringend verzoek te doen bij Arriva en de provincie Zuid-Holland om in ieder geval de nieuwe dienstregeling met de (aanvangs- en eind-)tijden van de school af te stemmen. Ook is bij de beantwoording van de schriftelijke vragen toegezegd te onderzoeken of de gemeente Katwijk met ingang van het schooljaar 2017-2018 aan kan sluiten bij het gebruik van de ‘Voor elkaar’-pas. Met deze pas biedt Arriva een aantrekkelijk alternatief voor leerlingen in het leerlingenvervoer, medewerkers van sociale werkplaatsen en cliënten die gebruikmaken van de Wet Langdurige Zorg (WLZ) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Voordelen zijn:
-Een kant-en-klare vervoerskaart waarmee direct gereisd kan worden.
– Maatwerk abonnementen, passend bij alle reiswensen.
– Alleen betalen voor feitelijk gebruik.
– Geen losse declaraties. Kostenoverzicht altijd online bereikbaar.
– Opties voor ondersteunende diensten, zoals persoonlijke begeleiding of een speciale app.
– Begeleiders krijgen een gratis begeleiderskaart.

Comments

comments

DELEN