Naast de wekelijke update met burgemeester Cornelis Visser spreken we ook met één van de wethouders over de coronacrisis. Vandaag wethouder Rien Nagtegaal.
Aan welke portefeuilles merkt u het meest van de coronacrisis?
Mijn portefeuille zit niet in de directe zorg. Mijn portefeuille heet groene leefomgeving en mobiliteit. Als jij je voordeur uitloopt, dan kom je in mijn portefeuille terecht. Je merkt als je nu buiten komt, is het buitengewoon rustig. Dat is mooi, mensen houden zich aan de maatregelen. Aan de andere kant is het voor al die mensen die in de buitenruimte bezig zijn een hele merkwaardige ervaring. Dat iets wat je inricht voor intensief gebruik, nu opeens niet meer wordt gebruikt.
Mensen zijn dichter bij huis. Die komen in uw openbare ruimte. Ik kan me voorstellen dat ze dingen zien die anders of beter moeten?
Mensen komen er nu achter, wat het effect is van als je je tuin betegeld met 25m2 Gamma-tegels, of als er in je direct omgeving geen bomen staan. Is het dan nog prettig om dat ommetje te maken? Misschien leert dit mensen wel om kritisch te kijken naar de eigen inrichting van de tuin en helpt het ons wel om meer aan de gang te gaan met het inrichten van de directe leefomgeving.
Als mensen opmerkingen daarover hebben, kunnen ze bij u terecht?
Dat ligt eraan wat voor opmerkingen. Als er iets mis is hebben we een meldpunt. Ik zou haast zeggen, als er echt een punt is, stuur eens een bericht. Er is altijd wel een weg te vinden.
Is het nou drukker?
We merken dat we een achter de laptop-omgeving terechtgekomen zijn. Dat gaat allemaal wel, maar de mailbox stroomt vol. Dat videovergaderen kent ook z’n beperkingen. Je mist het menselijk contact. Het is een kunstmatige situatie.
De verschillende projecten; Rijnstraat, Biltlaan, Koninging Julianabrug. Loopt dat nog allemaal op schema?
We doen ons uiterste best om wat we al aan het uitvoeren zijn door te laten lopen. Dat vergt soms wat aanpassingen. Zo waren ze bezig in de Rijnstraat met het riool. Toen bleek er bij Schiphol corona in de riolering te zitten. Nu lopen die mannen in pakken rond. Maar over het algemeen lopen de projecten goed door.
We zitten nu vooral te duwen op projecten die in de pijplijn zitten, om die voorbereiding en de besluitvorming door te laten gaan. We willen dat al die projecten tot uitvoer komen volgens de plannen, of even iets eerder. We realiseren ons dat er heel veel werk aan vast zit. Van hoveniers tot aannemers.
De gemeenteraad beslist uiteindelijk over projecten. Die vergaderen digitaal. Debat is daardoor minder. Is dat slecht voor de democratie?
Dat is een vraag die ons bezighoud. Vorige week had ik het debat over het Groenbeleidsplan. Dan zie je als daar overeenstemming over is, dan loopt het soepel. Als je dan een puntje hebt waarbij de opvattingen verdeeld zijn, dan wordt het debat via video erg lastig. Dat maakt het ingewikkeld. Aan de andere kant zie ik dat er via de griffie stukken echt goed worden voorbereid. Je ziet een voorzichtige beweging naar, ‘als dit toch bijna een hamerstuk is, kunnen we er niet helemaal een hamerstuk van maken.’
Nogmaals, het is niet ideaal, maar het werkt wel. Onze democratie draait gewoon door. Inspreken bijvoorbeeld blijft gewoon mogelijk.
Er is minder verkeer op straat. Zijn er dingen die sneller of meer kunnen nu er minder verkeer is?
We zijn bijvoorbeeld bezig met de Biltlaan. Van te voren hebben we nagedacht over verkeersmaatregelen. Geen enkele probleem blijkt. Rijnstraat; ik hoor geen klachten. Dat is het ‘elk voordeel heeft z’n nadeel.’
Met de voorbereiding van de Koningin Julianabrug, wat echt een grote operatie is, daar gaan 18.000 auto’s per dag overheen, duizenden fietsers. We zijn nu maatregelen aan het voorbereiden die uitgaan van dat gebruik. Ik mag hopen dat we in september die dezelfde situatie hebben als nu, we moeten het nu allemaal voorbereiden, maar we kijken wat er gebeurd. Als het kan schalen we weer af.
Zou het eenrichtingsrondje Binnensluit-Westerbaan er dan bijvoorbeeld niet komen?
We hebben dat eenrichtingsverkeer als onderdeel omdat je de leefbaarheid wil bewaren. Als we bij de Binnensluis tweerichtingsverkeer hebben, dan loopt het helemaal vast. Dan krijg je geluidoverlast, stof en stank. Niet goed voor de mensen en natuur. Die maatregelen zijn nodig, maar als er geen verkeer is. Misschien hoeven we het dan niet te doen. Maar we moeten het in ieder geval voorbereiden.