Een team van lokale en landelijke retailexperts heeft het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar veranderd consumentengedrag, en samen met de winkeliers en ondernemers actieplannen gemaakt voor sterke winkelgebieden in de regio. De experts presenteerden woensdagavond 25 oktober de belangrijkste aanbevelingen: denk regionaal en werk samen, stel de consument centraal, en zorg samen met gemeenten voor een coördinatiepunt dat winkeliers ondersteunt.

Aan de slag
Bijna 100 winkeliers en ondernemers uit Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude gingen op woensdag 25 oktober in partycentrum La France aan de slag met de aanbevelingen van het Expertteam. In verschillende workshops, begeleid door een duo van een landelijke en een lokale deskundige, gingen zij met elkaar in gesprek. De uitleg over het gebruik van social media was voor menig ondernemer een eye-opener. Ook de concrete ervaringen met wat er te winnen is door een goede samenwerking werkten verhelderend. En overal hoorde je hoe belangrijk het is om goed te weten wie de klant is en hoe men die bereikt.

Verandering is nodig
Mensen winkelen tegenwoordig online, gaan naar grotere winkelcentra in andere steden of kopen hun kleding in outletcentra. Steeds meer winkels merken dit. Daarom hebben gemeenten en ondernemers besloten samen te investeren in kansen.

Kiezen is gekozen worden
Marc Majolée van het landelijk Expertteam Winkelgebieden: “Ik hoorde zeer veel enthousiaste reacties op de werkconferentie. En het is op deze avond denk ik wel duidelijk geworden dat de consument iets te kiezen moet hebben. Het maakt je winkelcentrum sterker als je je duidelijk profileert. Of, zoals een van de workshopsbegeleiders aangaf, kiezen is gekozen worden.”

En nu vasthouden die energie
De actieplannen per winkelgebied zijn voor het einde van het jaar gereed. Maar niets weerhoudt de winkeliers er natuurlijk van nu al te beginnen met de uitvoering ervan. Ton de Gans (bestuurlijk opdrachtgever van de regionale Retailvisie vanuit Economie071): “Ik ben onder de indruk van het enthousiasme waarmee de winkeliers op de werkconferentie aan de slag gingen. Het is belangrijk die energie vast te houden en nu door te pakken. Daarom zeg ik tegen de winkeliers: pak je kans en kom in actie! De ondernemer is nu aan zet.”