Dunavie werkt al jaren aan het verduurzamen van hun woningen. Met het programma Dunergie voorzien ze duizenden woningen van zonnepanelen, gevel-, dak-, vloer- en spouwmuurisolatie. Dat zijn zogenaamde energetische maatregelen. Deze hebben betrekking op de woningen zelf. Maar de corporatie gaat graag verder dan dat. Met ‘De Groene Ton’, waarmee huurders zelf hun ideeën tot uitvoering kunnen brengen, zijn ze vrij uniek in Nederland.

‘Het draait niet alleen om de woning’
Remko Adema, portefeuilleadviseur van Dunavie over ‘De Groene Ton’. ‘We zijn geneigd bij duurzaamheid vooral te denken aan energiebesparingen, elektrisch rijden, isoleren enzovoorts. Maar het gaat verder dan dat. Het is alles wat het klimaat helpt zijn balans terug te vinden. Daar bewuster mee bezig zijn. Dat stopt niet bij de woning, maar gaat daar juist verder.’

Dunavie geeft huurders zélf de mogelijkheid met ideeën te komen, in plaats van dat de corporatie die voor haar huurders bedenkt. Een bedrag van 100.000 euro stelt Dunavie beschikbaar om huurders zélf het verschil te laten maken. De campagne ‘De Groene Ton’ verwijst daarmee naar zowel het bedrag als het doel: vergroenen in de breedste zin.

In de campagne doen onder andere boswachter Joël Haasnoot van Staatsbosbeheer én inwoner van Katwijk een oproep aan de huurders. Ook wethouder Rien Nagtegaal doet een video-oproep.

Onderdeel van de prestatieafspraken
Dunavie werkt nauw samen met externe relaties. Met de gemeente Katwijk en de SHD (stichting huurders belangen Duin- en Bollenstreek) hebben ze prestatieafspraken gemaakt. Bestuurder Roland Marx legt uit hoe Duurzaam Dunavie, met ‘De Groene Ton’ daarop aansluit: ‘In deze afspraken hebben we vastgelegd dat we met elkaar zorgen dat huurders actief worden betrokken in de duurzame ontwikkeling die we maken. Dunergie en het programma ‘de groene keuze van’ zijn daar onderdeel van, waarbij huurders zelf de keuze hebben om zonnepanelen te laten plaatsen. De groene ton haakt hierop aan en brengt het een stapje verder, huurders krijgen invloed op de eigen leefomgeving, mits direct betrokken bij de eigen huurwoningen. Elk idee binnen onze spelregels en het budget kan worden uitgevoerd, waarbij we kijken naar het bedrag versus resultaat en impact. We zoeken eerder 1.000 ideeën van €100,- dan twee van €50.000,-. We willen elke huurder een kans geven om hiervan te profiteren. Daarmee vallen we op in Nederland’.

Huurders kunnen tussen 1 februari en 28 februari hun ideeën insturen. Door simpelweg 4 vragen te beantwoorden op het inzendingsformulier is het snel en makkelijk gemaakt om ideeën in te sturen. Het formulier en meer informatie is te vinden op www.dunavie.nl/duurzaam

Reclame