‘Niet te doen’, concluderen Saskia Taat en Dirk Zweers van de Fietsersbond Katwijk afgelopen maandagmiddag als Taat met een normale stadsfiets de tijdelijke brug over de N206 Tjalmaweg probeert over te komen. ‘Alleen voor stevige kerels.’ De trap, die aan de zijkant is voorzien van een fietsgoot, is veel te steil. De bond heeft afgelopen weken een poging gedaan om de brug ‘fietsvriendelijker’ te maken en daarvoor een aantal verbetersuggesties gedaan.
De trappen hebben aan één kant, rechts, een fietsgoot. Door fietsers die vanaf de linkerkant opstappen is dat prima bij het omhoogduwen van hun stalen ros. Maar aan de andere kant, bij het afdalen, zit die dan links en dat is voor die fietsers niet zo handig. Hetzelfde geldt natuurlijk voor fietsers die vanaf rechts opstappen. De Fietsersbond pleitte bij aannemer Boskalis voor fietsgoten aan beide kanten van de trap.
Die wijst er echter op dat dat het voor voetgangers juist minder comfortabel maakt. ‘Om goed met je fiets boven te komen, moet deze fietsgoot een stukje van de leuning af liggen, ander kom je met je stuur tegen deze leuning aan. Gevolg is echter dat voetgangers die langs de fietsgoot lopen, met hun hand moeten reiken om de leuning vast te kunnen houden. Dat voelt niet voor iedereen comfortabel’, aldus de omgevingsmanager, die er bovendien op wijst dat het gaat om een ‘voetgangersbrug, waarin een voorziening is opgenomen om met de fiets boven of beneden te komen (fietsgoot)’.
De suggestie om de fietsgoten van een anti-sliplaag te voorzien werd wel gehonoreerd. Zonder zo’n laag
‘Voor de auto wordt alles gedaan’
is er kans dat de fiets door de steilheid van de trap wegglijdt uit de handen van de fietser. ‘Een terechte opmerking’, reageert de omgevingsmanager. ‘We gaan een soort van stroeve tape in de fietsgoot aanbrengen, zodat het wiel bij het naar beneden lopen niet meer doorslipt.’
Fietsersbond wijst ook op de steilheid van de goten en dat niet al te sterke fietsers met een zware (elektrische) fiets veel moeite zullen hebben om die omhoog en naar beneden in bedwang te houden.
‘De steilheid is afhankelijk van de trap’, aldus de omgevingsmanager. ‘We kunnen de fietsgoot dus niet minder steil maken dan de trap. Uiteindelijk is de voetganger de belangrijkste gebruiker van deze brug, mede gezien de bushaltes aan weerszijden. Voor hen moet het comfort goed zijn.’
De fietsgoot is er als service voor degenen die ook nog een fiets mee willen nemen. Zijn verwachting is echter dat de meeste fietsers zullen kiezen voor de route via de N441 of Voorschoterweg om de Tjalmaweg over te steken.
Taat vindt het ‘van de gekke’ dat fietsers dus maar om moeten rijden. ‘Voor de auto wordt alles gedaan’, zegt ze op de trap van de brug, terwijl het verkeer over de tijdelijke Tjalmaweg onder haar doorrijdt. ‘De automobilisten mogen nergens last van hebben, maar fietsers mogen de komende anderhalf tot twee jaar omrijden.’ Volkomen fietsonvriendelijk, vindt Taat, ‘terwijl Katwijk pretendeert dat fietsen hoog in het vaandel staat’.
Tekst: De Katwijksche Post / Video: RTV Katwijk.