De gemeente Katwijk heeft melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens nadat 148 inwoners begin oktober onterecht een bericht kregen over een vermeende betalingsachterstand. De fout ontstond doordat zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid verkeerde informatie had doorgegeven aan de gemeente.
Fout in aanlevering gegevens
Op 25 september ontving de gemeente Katwijk van Zorg en Zekerheid een onjuiste lijst met 153 namen van mensen die een betalingsachterstand zouden hebben. Op basis daarvan stuurde de gemeente op 1 oktober e-mails, sms-berichten en brieven om inwoners met financiële problemen hulp aan te bieden. Later bleek dat 148 van hen geen betalingsachterstand hadden.
Excuses en melding
De gemeente verwijderde de foutieve gegevens direct en deed een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Zorg en Zekerheid stuurde op 17 oktober een excuusbrief aan de betrokken inwoners. De gemeente Katwijk heeft benadrukt dat de gegevens niet zijn opgeslagen of verder verspreid.
Strengere controle bij signalering
Volgens het college blijft vroegsignalering van schulden belangrijk, maar zal voortaan beter worden gecontroleerd of signalen terecht zijn. Bij twijfel neemt de gemeente eerst contact op met de partij die de melding doet. Zo moet worden voorkomen dat inwoners opnieuw onterecht worden aangeschreven.














