Sinds afgelopen weekend vervoert bouwcombinatie Comol5 brak water naar Binnenwatering Katwijk. Bij werkzaamheden voor de bouw van de Rijnlandroute is brak water aangetroffen, in diepere grondlagen komt dit van nature in het grondwater voor. Dit water is zouter dan het gewone oppervlaktewater en kan doordoor niet terug gepompt worden naar het oppervlaktewater. In overleg met het Hoogheemraadschap van Rijnland wordt het water daarom naar zee afgevoerd. Op dit moment wordt er ongeveer 2,5 miljoen liter water per dag geloosd.

Het vervoer van het water gaat ruim 4 weken duren en gaat dag en nacht door. Bij de Buitensluis in Katwijk moeten de vrachtwagens een fietspad passeren. Om de verkeersveiligheid te waarborgen wordt ter plekke een verkeersregelaar ingezet. De Kanaaldijk aan de noordzijde van de Binnenwatering is daarom ook afgesloten.

(tekst gaat verder onder de foto)

Het vervoer van het water naar Katwijk had begin deze week een valse start. Zo werd in het weekend het water geloosd in de Buitenwatering, een gebied dat valt onder het toezicht van Rijkswaterstaat. Dit terwijl de lozing onder toezicht staat van het Hoogheemraadschap dat juist de Binnenwatering beheert. Sinds maandag loost men het water via de Binnenwatering.

Verder waren er problemen met de route die de tankwagens reden via voor bouwverkeer afgesloten wegen in Valkenburg. Ook werden tankwagens door de politie staande gehouden omdat ze teveel water zouden laten lekken op het wegdek. Marjolijn Vellekoop, woordvoerder van de RijnlandRoute, laat weten dat de onderaannemers hier op aangesproken zijn.

Reclame
VIAAart Rietveld