Een 43-jarige vrouw uit Katwijk is de afgelopen week slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Een aantal berichten op haar computer binnenkwamen leken afkomstig te zijn van haar bank. De vrouw vertrouwde de berichten niet helemaal. Vervolgens kreeg zij een zogenaamde medewerker van de bank aan de telefoon, die het slachtoffer vertelde dat de bank haar berichten had gestuurd waar zij nog niet op had gereageerd. De zogenaamde bankmedewerkster vertelde de vrouw dat zij de link uit het sms-bericht via een WhatsApp-bericht naar de bank moest sturen. De bankmedewerker zou dan beoordelen of de link wel of niet echt was. Ook moest de vrouw haar wachtwoord invullen. Toen zij dit deed werd een geldbedrag van enkele honderden euro’s van haar rekening afgeschreven.

Een 75-jarige vrouw uit Sassenheim en een 66-jarige vrouw uit Warmond werden beiden telefonisch benaderd door een zogenaamde ‘bankmedewerker’, met het verhaal dat er frauduleuze handelingen waren geconstateerd op hun bankrekeningen. De bankpassen van de vrouwen zouden daarom zo snel mogelijk vernietigd moeten worden. Er verscheen vervolgens een tweede ‘bankmedewerker’ aan de deur, die de pinpassen van de vrouwen meenam. In een van deze gevallen werd het slachtoffer zelfs verleid haar pincode af te geven. Vervolgens werden er duizenden euro’s van de bankrekeningen van de slachtoffer overgeboekt naar onbekende rekeningen.

Cybercriminelen gaan professioneel te werken zijn bedreven in babbeltrucs. Ook hebben ze soms veel gegevens over de slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank. Dat gebeurt telefonisch of ook via de mail. Ze zetten slachtoffers onder druk en vragen het slachtoffer zelf handelingen uit te voeren. Een echte bank kan zelf rekeningen blokkeren en zal nooit vragen om snel te handelen of pincodes te geven. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

U bent helaas niet de enige die slachtoffer is van deze vorm van cybercrime. Doe altijd aangifte bij de politie en bel direct uw bank. Lees meer over bankhelpdeskfraude op themapagina op politie.nl: https://www.politie.nl/onderwerpen/bankhelpdeskfraude.html