[Podcast] Vier de Lente Onderwijsdag 

Een klein landje dat heel groot is in twee fantastisch mooie dingen: de bollenhandel en (dance)muziek. Deze twee prachtige exportproducten zijn alleen niet even ‘hip’ onder de jeugd; de bollensector heeft, onterecht, best een ou(d)bollig imago. Tijd om ‘m in het lentezonnetje te zetten! 

DYNAMISCH ERFGOED 
Vorig jaar werd Bloemencorso Bollenstreek toegeschreven in het register UNESCO Cultureel Werelderfgoed. ‘, waarbij de pracht en praal van de bolbloemen letterlijk wordt rond geparadeerd langs een route van 42km. Maar cultureel erfgoed is pas ‘erfgoed’ wanneer het wordt doorgegeven aan de volgende generatie(s). Tijd voor verjonging! 

Als een potentieel antwoord ontstond Vier de Lente Festival; we gaan samen van ou(d)bollig naar uit je bol. Vier de Lente toont de Bollenstreek in al haar glorie, doet het gevoel van trots groeien aangaande de oer-Hollandse tulpen en brengt de bollensector samen met dat andere fantastische, Nederlandse exportproduct: muziek!  

VOOR EN DOOR DE NIEUWE GENERATIE 
Dit jaar lanceert Vier de Lente daarom een onderwijsprogramma in de ochtend van het festival voor basisschoolleerlingen in samenwerking met Greenport Duin- en Bollenstreek. “We willen jongeren op een verfrissende manier trots maken op de Bollenstreek en de kennis van het bollenvak overdragen op de volgende generatie op een manier die aansluit bij hun interesses,” legt Eva van der Kwast uit, die vanuit Greenport Duin- en Bollenstreek het scholenprogramma van Vier de Lente vormgeeft. 

Zo’n 250 leerlingen uit de regio zijn aanwezig tijdens de onderwijsochtend. Zo wordt er een heuse Tuinbouw Battle Award uitgereikt aan de winnende klas van de Tuinbouw Battle, waarbij ze spelenderwijs leerden tulpen kweken. Ook doen de leerlingen een speurtocht over het festivalterrein, waar ze meer leren over de Bollenstreek, het bollenvak en de festivalwereld. Vervolgens mogen ze al hun vragen afvuren op influencers Joyce de Mooij, Jeffrey Parmentier en Timo Miedema, met een gezamenlijk bereik van bijna een miljoen volgers op TikTok/Instagram/YouTube. Voor het echte festivalgevoel kunnen ze dansen met een limonade in de hand op de muziek van Jeffrey Parmentier die zijn goede vriend en YouTube ster Timo Miedema meeneemt.