Klanten van de Rabobank kunnen, als ze echt niet anders kunnen, fysiek geholpen worden door medewerkers. Dat zegt de nieuwe directeur van Rabobank Leiden-Katwijk, Marius Hovius in een gesprek met RTV Katwijk. De bank kreeg veel kritiek toen bleek dat het laatste kantoor van de bank zou sluiten voor dagelijkse bankzaken.

Hovius wil het verhaal van sluiting eigenlijk omdraaien. ‘We zijn juist eind augustus weer open gegaan voor advies op hypotheken; wel op afspraak.’ Die behoeft is flink, zeker in de huidige woningmarkt. ‘Er komen enorm veel mensen op afspraak binnen.’

Opmerkelijk daarbij is dat als een bank een activiteit verplaatst van fysiek naar online, er flinke kritiek komt. Echter blijkt uit onderzoek van de bank dat steeds meer mensen alleen nog maar online zaken willen doen. ‘We hebben onderzocht hoe mensen een hypotheekgesprek willen hebben, 25 procent wil het liefst door een computer geholpen worden,’ zegt Hovius. ‘We moeten razendsnel ontwikkelen.’

Die kritiek kwam er ook toen bleek dat het kantoor aan de Valkenburgseweg zou sluiten voor de dagelijkse bankzaken. Geld opnemen en storten kan nog wel, evenals een hypotheekgesprek regelen. ‘Mijn moeder van 91 vind er ook wat van als ze dit hoort. Maar, we gaan primair mee met de behoeften van de klant,’ zegt Hovius. ’99 procent van die behoeften kunnen we op afstand regelen. De kleine groep die gewoon echt fysiek wil langskomen, die vragen we in eerste instantie naar ons kantoor in Leiden te komen. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, dan gaan we thuis op bezoek.’

Reclame