Er heerst verdeeldheid bij bewoners in de Brouwerstraat; moeten er wel of geen verkeerslichten geplaatst worden om de weg veiliger te maken? Donderdagavond werd de gemeenteraad geïnformeerd over het onderwerp tijdens een vergadering.
De raadsvergadering werd geteisterd door technische problemen. Het lukte de gemeente maar niet om een stabiele verbinding in beeld en geluid op te zetten tussen het gemeentehuis, de raadsleden en de insprekers. Na een vertraging van een klein uur kon de vergadering eindelijk beginnen.
In 2013 is de Brouwerstraat aangepast naar een 30 kilometer per uur-zone. Verder zijn maatregelen genomen om de verkeersintensiteit en snelheden terug te dringen. Door het gebrek aan goede alternatieve routes voor het verkeer is dit onvoldoende gelukt. De gemeente komt nu met een drietal voorstellen; het instellen van een gebiedsontsluitingsweg; het instellen van een vrachtwagenverbod en/of het plaatsen van verkeerslichten.
Bewoners van de Brouwerstaat zijn blij dat er eindelijk weer wat lijkt te gebeuren; echter voelen zij zich onvoldoende gehoord door de gemeente. Dat komt mede door de corona-maatregelen, het is lastig een bijeenkomst te organiseren. De wethouder wil in samenspraak met bewoners bepalen waar eventuele verkeerslichten komen. Dat wordt nog niet makkelijk, want wie wil er nu een stoplicht voor de deur? Verder is er al een participatie-avond geweest. Hier waren echter maar een tiental bewoners voor uitgenodigd. Te weinig volgens de insprekers.
Overigens is nog niet iedereen er van overtuigd dat verkeerslichten dé oplossing zijn. ‘Hoe gaan die de enorme drukte verminderen’, zei bewoner Pieter Kromhout. ‘Betekent dat dat de hele straat straks vol staat met draaiende motoren?’
De commissie van de gemeenteraad had niet genoeg tijd om de wethouder te bevragen over het onderwerp. Daar wordt een aparte vergadering voor belegd.