Ingezonden: VVD.

De Katwijkse VVD is ontstemd over het nieuwe plan van het college van burgemeester en wethouders, om de parkeernormen in de hele gemeente fors te verlagen. Dat meldt de partij op haar website.

“Zijn we er toch weer ingetuind”, zei fractievoorzitter Lennart van der Plas afgelopen week tijdens de raadsvergadering. Want zoals velen nog scherp op het netvlies staat, werd vorig jaar tijdens een referendum ruimschoots tegen de forse uitbreiding van het betaald parkerengebied gestemd. Hiermee samen hing ook het plan om de parkeernormen te verlagen. Wat eerder niet lukte, probeert de coalitie nu op deze manier, met (uiteraard) steun vanuit de bouwbedrijven die straks minder parkeercapaciteit hoeven te realiseren.

Heel beknopt uitgelegd: waar Katwijk altijd de hoge landelijke (CROW-)normen aanhield voor niet-gereguleerde gebieden, is het voorstel nu te kiezen voor de gemiddelde normen in deze gebieden. Als dit daadwerkelijk doorgang vindt, leidt dit tot honderden, of zelfs duizenden minder parkeerplekken in verhouding tot het totaal aantal woningen.

Binnenkort start een participatietraject, waar bijna de hele gemeenteraad mee instemde. Opvallend genoeg steunen ook veel partijen in de oppositie het voorstel. Volgens het participatieplan gaat het college inwoners ‘informeren’, met hen ‘in gesprek’ en ‘luisteren’, maar de VVD maakt daar niet uit op dat er ook daadwerkelijk iets met die inbreng wordt gedaan. Immers staat in een van de bijlagen ook het volgende: “Een hogere waarde op de bandbreedte CROW pas je alleen toe als je het autobezit en -gebruik wilt vergemakkelijken. Hier is conform ons mobiliteits- en parkeerbeleid in Katwijk geen sprake van.”

De VVD is klaar met het anti-autobeleid van dit college en stemde dan ook tegen dit (schijn)participatieplan. De partij laat weten zich ‘krachtig te zullen verzetten’ wanneer er straks daadwerkelijk wordt gestemd over de nieuwe, lagere parkeernormen. Vermoedelijk is dit richting de zomer.

Reclame