De provincie Zuid-Holland laat circa 6.000 ton hoogovenslakken verwijderen, die recent bij wegwerkzaamheden ontdekt zijn. De hoogovenslakken werden aangetroffen bij de aanleg van de vrijliggende busbaan tussen Leiden en Katwijk naast de N206.

Uit testen bleek dat het materiaal onder de geldende milieunormen veilig genoeg is om hergebruikt te mogen worden. Toch heeft de provincie ervoor gekozen om de hoogovenslakken volledig te verwijderen. De kosten hiervan – ongeveer €400.000 – worden gedragen door de provincie en maken onderdeel uit van het bredere projectbudget voor de aanleg van de busbaan.

Zorgvuldigheid voorop
“Hoewel het materiaal nog voldoet aan alle geldende normen, hebben we toch besloten om het niet terug te brengen onder de weg,” vertelt provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (Verkeer, vervoer en OV). “We kiezen bewust voor een duurzamer en toekomstbestendig alternatief, waarbij de bodemkwaliteit en veiligheid beter te garanderen vallen.”

De slakken zijn zo’n 40 jaar geleden gebruikt als wegfundering, toen de potentiële risico’s voor de omgeving nog niet bekend waren. Als wegfundering kwamen de slakken weinig in contact met regen- en grondwater. Daardoor is de kans klein dat gevaarlijke stoffen in de omgeving zijn beland.

Geen vertraging
De provincie verwacht geen vertraging bij de aanleg van de nieuwe busbaan door het vervangen van het materiaal. De verwijdering vindt plaats in de fundering van de oude parallelwegen Kooltuinweg, Achterweg en Zwenkgras. Deze parallelwegen worden weggehaald omdat de busbaan op die plek komt te liggen.

Naast de aanleg van de nieuwe vrijliggende busbaan worden er veel extra werkzaamheden gedaan, zoals een fietstunnel, nieuwe viaducten en groenzones. In juli 2026 is het project gereed.

Reclame