De Woonbond heeft dit jaar tot nu toe 168 verhalen op het meldpunt voor huurders met een commerciële verhuurder ontvangen. Van 136 verhalen was er sprake van fout gedrag van de verhuurder. De verhalen lopen uiteen van het onterecht veel geld in rekening brengen tot aan het intimideren en bedreigen van huurders. Ook het negeren van verzoeken tot onderhoud is een veelgehoorde klacht.

Door Peter Onderwater

Landelijke regels
Per 1 juli is de Wet Goed Verhuurderschap ingevoerd. Dit betekent dat er landelijke regels zijn waar alle verhuurders zich aan moeten houden. Zo mag er geen sprake zijn van intimidatie en moeten ook alle rechten duidelijk gecommuniceerd worden. Daarnaast moeten de verhuurders ook wijzen op het gemeentelijke meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Gemeenten hebben vervolgens meerdere mogelijkheden om te handhaven.

Meldpunt
Gemeenten hebben tot eind 2023 de tijd om een gemeentelijk meldpunt in te voeren.
De fractie van DURF heeft in juli vragen gesteld aan het college van B&W, welke stappen de gemeente Katwijk inmiddels heeft gezet als het gaat om bijvoorbeeld het inrichten van het meldpunt.

Bron: Woonbond

Reclame