De gemeente verwacht de telefonische bereikbaarheid van de gemeente in 2024 op peil te hebben. Inwoners die de gemeente bellen moeten dan in 95 procent van de gevallen binnen vier minuten te woord gestaan worden en in 80 procent ook een ‘vakafdeling’ te spreken kunnen krijgen.

Door Marc Wonnink

René Slootweg van GemeenteBelangen vroeg in september aan wethouder Soetendal duidelijkheid over de bereikbaarheid van de gemeente. Die bleek eind februari 2022 – de recentste cijfers – onder het landelijk gemiddelde te liggen. In 76 procent van de gevallen werd binnen vier minuten opgenomen en in slechts 49 procent kreeg het contactcentrum een ‘vakafdeling’ aan de lijn.

De gemeente is voor de zomer gestart met verbeteren van de interne bereikbaarheid. Aan de ene kant kan de burger zelf zoveel mogelijk vinden op de gemeentelijke website. Aan de andere kant worden afspraken gemaakt over bereikbaarheid en de afhandeling van terugbelverzoeken. Tot slot worden er tijdelijk extra mensen ingehuurd om de bereikbaarheid te verbeteren.

De huidige bereikbaarheid van het contactcentrum ligt op 94 procent. De verwachting is dat de interne bereikbaarheid eind 2023 verbeterd zal zijn naar 75 procent met als uiteindelijke doel in 2024 de landelijke norm van 80 procent te bereiken.