Tijdens de Week van de Armoede (6 tot en met 10 oktober) voert Grip op de Knip Katwijk een zichtbaarheidscampagne langs de wegen in Katwijk én online. Met grote borden en opvallende posts op social media vraagt de vrijwilligersorganisatie aandacht voor een probleem dat vaak verborgen blijft: financiële zorgen. Coördinator Dick van Beelen maakt zich zorgen: ‘Er zijn in Katwijk duizenden huishoudens die risico lopen, maar die als de geldzorgen te groot worden geen hulp zoeken’

Onzichtbare geldzorgen in Katwijk
Uit landelijke en gemeentelijke cijfers blijkt dat in Katwijk ruim 6000 huishoudens een verhoogd risico lopen op financiële problemen. Dat is bijna 20% van alle huishoudens. Toch ziet Grip op de Knip dat het aantal aanmeldingen niet in verhouding staat tot die cijfers. ‘We weten dat veel mensen liever in stilte doorploeteren of binnen de familie hulp zoeken,’ vertelt Van Beelen. ‘Maar geldzorgen verdwijnen niet vanzelf. Vaak verergeren ze juist.’

Waarom vragen mensen geen hulp?
Volgens Van Beelen zijn schaamte en onbekendheid belangrijke redenen waarom mensen niet de stap zetten. ‘De drempel is hoog. Je moet jezelf echt vermannen om om hulp te vragen. En toch is dat precies wat nodig is. Wij horen vaak van mensen dat ze blij verrast zijn hoe snel we reageren. Meestal heb je binnen een paar dagen een eerste afspraak, terwijl je bij de gemeente soms weken moet wachten.’

Wat doet Grip op de Knip?
Grip op de Knip werkt met zogeheten maatjes: vrijwilligers die letterlijk naast iemand gaan zitten. Samen maken ze een overzicht van inkomsten en uitgaven, helpen ze bij betalingsregelingen en geven ze budgetadvies. ‘We geven mensen handvatten om zelf weer grip te krijgen op hun financiën. Dat kan variëren van een betalingsregeling met een schuldeiser tot hulp bij het structureren van de administratie. En soms is het gewoon iemand die meedenkt en meeloopt in gesprekken. Dat maakt een wereld van verschil.’

Zichtbaarheidscampagne: niemand hoeft het alleen te doen
Tijdens de Week van de Armoede wil Grip op de Knip vooral laten zien dat hulp dichtbij is en laagdrempelig. Met borden langs de weg en een campagne online worden inwoners herinnerd: bij financiële zorgen helpen we je graag. Gratis en deskundig. Van Beelen: ‘Hoe meer mensen van ons gehoord hebben, hoe makkelijker het wordt om die stap te zetten. Dat kan via familie, via de kerk of gewoon doordat je ons ergens gezien hebt. Zichtbaarheid is de sleutel.’

Hulpvraag van de organisatie zelf
Hoewel er genoeg maatjes zijn om cliënten te begeleiden, heeft Grip op de Knip zelf ook nog een hulpvraag. ‘We hebben dringend behoefte aan een secretaris en een bestuurslid Communicatie,’ legt Van Beelen uit. ‘Juist omdat zichtbaarheid zo belangrijk is, is een bestuurslid dat zich hier structureel mee bezighoudt onmisbaar. En ook een secretaris die de lijnen helpt uitzetten is hard nodig.’

Reclame