Binnen de gemeentegrenzen zijn acht keer meer oplaadpalen voor elektrische auto’s nodig in 2030. Dat heeft de gemeente uitgerekend. Op dit moment zijn dat er nog ruim honderd. In 2030 zijn dat er 800 nodig.

Om dat te bereiken moeten er rap meer palen komen. ‘[…] de plaatsingssnelheid vanaf nu omhoog moet van circa 20 palen per jaar naar circa 76 laadpalen per jaar.’ Om het een en ander in goede banen te leiden heeft de gemeente een visie ‘Laadinfrastructuur elektrische voertuigen’ gemaakt. Wethouder Nagtegaal: ‘Het doel lijkt zowaar binnen bereik te zijn; binnen 10 jaar rijdt een aanzienlijk deel van de Katwijkers emissievrij! Het voelt alsof we deelgenoot zijn van een spannende revolutie.’

Het streven is dat het laadnetwerk in Katwijk laadzekerheid nagenoeg kan garanderen. Dit betekent dat er voldoende laadpalen met genoeg vrije laadpunten zijn, zodat automobilisten die moeten opladen niet (te) vaak worden geconfronteerd met al bezette laadplekken. De gemeente wil strategisch aanbieders nieuwe laadpalen laten realiseren. De bedoeling is dat meerdere aanbieders dit gaan doen om marktwerking te laten ontstaan.

 

Reclame