De gemeente Katwijk heeft een nieuw logo gepresenteerd. Het logo gaat de komende tijd verschijnen op briefpapier, vuilniswagens, vlaggen etcetera. Het is een doorontwikkeling van het oude logo, dat al wat jaartjes meeging (2006). ‘In de praktijk bleek dat er weinig speelruimte was; het ontbrak aan elementen om genoeg te kunnen variëren.’
Het nieuwe logo is een uiting van een belangrijke kernwaarde: no-nonsense – Around Seven.
Kosten: 29.000 euro. Daarbij is het logo (rechts) ontwikkeld op basis van kernwaarden verkregen na onderzoek. ‘No-nonsense en verenigd’, mochten wat meer naar voren komen volgens de ontwerper. ‘In deze kosten is ook een participatief traject meegenomen met inwoners en medewerkers van de gemeente Katwijk, waarin we gezamenlijk uitgebreid hebben stilgestaan bij de kernwaarden van Katwijk.’
Duur of niet is een kwestie van smaak; in ieder geval duur genoeg volgens raadslid Sonny Spek (DURF) die vragen stelde. De gemeente: ‘De huisstijl is ruim 15 jaar geleden ontwikkeld en het gebruik van de inmiddels verouderde huisstijl zorgde voor beperkingen. Daarbij willen we met de nieuwe huisstijl nog beter aansluiten bij de officiële richtlijnen met betrekking tot toegankelijkheid van communicatiemiddelen Met name op het gebied van online communicatie, zoals social media.’ Verder laat de gemeente weten: ‘De kosten hiervoor zijn gefinancierd uit het bestaande voorlichtingsbudget van 2018, 2019 en 2020. Passend bij deze tijd van bezuinigingen.’
Naast het nieuwe logo zijn er ook beeldelementen ontwikkeld. ‘Geografische vormen als basis voor speelse grafische bouwstenen,’ oftewel een representatie van de vier kernen van de gemeente.