Ingezonden: PvdA

Eindeloos wachten, afgezegde ritten, of een taxi die juist veels te vroeg komt. Voor veel mensen die met de Regiotaxi reizen (mensen die reishulp nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege rolstoelvervoer) gebeurt dit te vaak. De PvdA Katwijk vindt dat onacceptabel, daarom stelt de partij vragen aan het college. De raadsleden willen weten wat er wordt gedaan om deze problemen op te lossen en komen ook zelf met ideeën.

Onbetrouwbaar
De PvdA Katwijk deed voor de zomer een oproep om ervaringen met de Regiotaxi te delen. Van veel mensen hoorden ze waar ze tegenaan liepen: van urenlange wachttijden (soms tot wel vier uur lang) tot volledig afgezegde ritten terwijl je geen alternatief vervoer hebt. Soms komt de taxi juist veels te vroeg, waardoor mensen die bij een ziekenhuisafspraak zitten vervolgens nog langer moeten wachten op de volgende taxi, of gezellige uitjes plotseling afgekapt moeten worden. Al met al: de Regiotaxi is niet betrouwbaar, wat juist voor WMO-reizigers grote problemen veroorzaakt. PvdA-raadslid Truus Gerse, ook zelf ooit reiziger met de Regiotaxi: “Stel je voor dat je uren in de kou staat in je rolstoel. Even een andere oplossing regelen is gewoon onmogelijk.”

Oplossingen
Iedereen heeft het recht om te reizen. Ook mensen in een (elektrische) rolstoel of scootmobiel moeten kunnen rekenen op goed en betaalbaar vervoer. Maar de Regiotaxi schiet tekort, mede door een gebrek aan chauffeurs. “Té vaak worden de schouders dan opgehaald, alsof er helemaal niks te doen is,” zegt PvdA-burgerlid Tijmen de Vries. “Daarom vragen we het college werk te maken van een paar concrete voorstellen.” Op 1 januari 2023 neemt een andere vervoerder namelijk de Regiotaxi over.

Dat geeft nu de ruimte om werk te maken van een aantal voorstellen:
– Een voorrangsregeling voor mensen met een (elektrische) rolstoel of scootmobiel.
– Wanneer een rit wordt geannuleerd, zou de gemeente moeten bijspringen om alternatief (particulier) vervoer te regelen.
– De reiziger moet niet verantwoordelijk zijn voor het gebruiken van de voorgestelde “niet goed geld terug”-regeling, leg die taak bij de vervoerder.
– De klachtenlijn moet gratis zijn, zodat mensen zonder financiële druk hun verhaal kunnen doen.

Andere oplossingen
Bovendien vindt de PvdA dat er gekeken moet worden of Katwijk Rijd(t) Mee, een veelbelovende samenwerking tussen het Welzijnskwartier en de gemeente, toegankelijk gemaakt kan worden. Met steun van de gemeente zou bijvoorbeeld een rolstoelbusje geleased kunnen worden. Indien nodig zou de gemeente vrijwilligers een opleiding kunnen aanbieden, zodat zo’n rolstoelbus in veilige handen is.

De PvdA Katwijk heeft hun visie op betrouwbaar vervoer voor mensen die daar het meest afhankelijk van zijn al gedeeld met wethouder Soetendal. Nu dringt de partij aan om dit om te zetten tot actie, zodat de problemen hopelijk snel verleden tijd worden.

Comments

comments

DELEN