Ingezonden: VVD

Het is definitief! Het voorstel voor de forse uitbreiding van parkeerregulering kan de spreekwoordelijke prullenbak in. Het betekent een voorlopig einde van een halfjaar discussie over de forse vergroting van het gereguleerde gebied, vaak in de vorm van betaald parkeren.

Vanaf de lancering van het plan, in december 2023, verzette de VVD zich hiertegen. Ook veel bewoners en ondernemers uitten grote zorgen en kwamen massaal inspreken in de gemeenteraad. Uiteindelijk kwam het referendum er en maakte zo’n driekwart van de stemmers duidelijk dat er géén uitbreiding van parkeerregulering moet komen.

Een aantal partijen wilde tijdens het debat afgelopen week meer parkeerregulering voor de toekomst niet helemaal uitsluiten. De VVD wel: we blijven ons inzetten voor de bouw van voldoende nieuwe woningen, maar dan wél onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat er voldoende parkeercapaciteit bij wordt gecreëerd. Voor veel inwoners is de auto immers keihard nodig, en dus moeten we ook niet gaan tornen aan parkeernormen.

In het debat keek de VVD ook vooruit. Zo kwamen we met alternatieven: kijk serieus naar parkeertorens of half verdiept parkeren (i.p.v. de vaak duurdere parkeergarages), wissel per locatie af in de norm voor betaalbaarheid, bouw op bepaalde locaties minder en andere meer als dat nodig is om een bouwplan rond te krijgen en betrek proactief ondernemers, die in een eerder stadium al aangaven ideeën te hebben voor het realiseren van parkeerplaatsen.

Tot slot kwamen we samen met de PvdA met de motie ‘Bouwen aan draagvlak’, met als doel om inwoners en ondernemers actief te betrekken bij het vervolg. Voor de VVD is het cruciaal dat we samen werken aan betere plannen en een goede afweging tussen alle keuzes die we kunnen maken op gebied van parkeren, wonen, recreatie en groen. De motie werd uiteindelijk unaniem aangenomen.

Reclame