Het ontwerp van de aansluiting busbaan N206 op de Zeeweg, zoals dinsdagavond gepresenteerd aan omwonenden, is ‘het best haalbare’. Dat zegt projectleider Rogier Gerritzen van de Provincie Zuid-Holland. Omwonenden en raadsleden zijn in meerderheid content met de plannen.

Door: Marc Wonnink

In de Ontmoetingskerk, pal naast het kruispunt waar aanpassingen aan gedaan gaan worden, waren zo’n twintig omwonenden en raadsleden aanwezig om de al veelbesproken vrij liggende busbaan te bespreken. De conclusie is duidelijk, dit ontwerp is het best haalbare gezien de mogelijkheden en middelen die de provincie tot haar beschikking heeft.

De provincie Zuid-Holland en de gemeente werken samen aan de doorontwikkeling van de R-net corridor. Snel en betrouwbaar openbaar vervoer. Onderdeel van de doorontwikkeling is de aanleg van een vrij liggende busbaan naast de N206. Die busbaan rijdt langs de Duinvallei en buigt dan af naar de Zeeweg om daar aan te sluiten. Bussen komende vanaf Leiden gaan gebruik maken van deze baan. De bus hoeft dus niet meer over de Callaoweg linksaf de Zeeweg op. De bus richting Leiden maakt gebruik van de huidige rijbaan die overloopt in de huidige busbaan.

Door de aanpassingen verdwijnen de R-net haltes op de Callaoweg en de N206 bij de fietstunnel.

Om de verkeersafwikkeling veilig te laten verlopen komen er verkeerslichten te staan op de kruising. Diverse verkeersmodellen laten zien dat de verkeersafwikkeling verbetert ten opzichte van de huidige situatie.

Vorig artikelFeestweek Katwijk aan den Rijn in beeld (woensdag)
Volgend artikelJaar vertraging voor betalen voor restafval