Ingezonden: CDA Katwijk.

De gemeente Katwijk werkt aan de toekomst van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze wet is bedoeld voor mensen die hulp nodig hebben bij zelfstandig wonen, zoals huishoudelijke hulp, hulpmiddelen of dagbesteding. Maar werkt de Wmo ook zoals bedoeld?

Tijdens een recente raadsbijeenkomst sprak een inwoner over zijn ervaringen als mantelzorger. Hij stuitte op lange wachttijden, onduidelijke afspraken en hoge kosten voor een woningaanpassing. CDA-raadslid Jacco van Duijn stelde daarover kritische vragen aan het college.

Meer signalen nodig
“Deze situatie is belangrijk, maar waarschijnlijk geen uitzondering,” aldus Van Duijn. “Als raadslid wil ik dat knelpunten niet blijven liggen, maar serieus worden aangepakt. Eén signaal is waardevol, maar meerdere signalen maken het sterker. Daarom willen wij als CDA graag weten wat er speelt in de praktijk.”

Inwoners die Wmo-ondersteuning ontvangen, of mantelzorger zijn, worden opgeroepen om hun ervaringen te delen. Dit kunnen problemen zijn, maar ook voorbeelden van wat goed gaat. Denk aan hulp bij het huishouden, wachttijden, woningaanpassingen of communicatie met aanbieders of de gemeente.

Mail uw verhaal
De binnengekomen ervaringen worden gebundeld en – anoniem – aangeboden aan het gemeentebestuur. Zo wil het CDA bijdragen aan een betere, duidelijke en toegankelijke Wmo in Katwijk. Stuur uw verhaal naar: jaccovanduijn@raadkatwijk.nl. Van Duijn: “Goede zorg begint bij luisteren naar mensen. Uw ervaring helpt ons om beleid bij te sturen waar nodig. Alleen samen zorgen we ervoor dat de Wmo doet wat zij hoort te doen: ondersteunen waar dat nodig is.”

Reclame